Re: Kam kraci kvalita a neb bezpečnost nadevse?

gatilo gatilo na centrum.cz
Sobota Listopad 2 12:33:02 CET 2013

 2.11.2013, 11:42:47

Prohorel proto, ze vypinal zkratovy proud, coz je stav, kdy proste
vznika oblouk. Kdyz vezmete v uvahu, soudoby tlak na zmensovani
rozmeru a nahradu termosetu termoplasty, je to dost velkej problem.
Mezi kontakty rozepnuteho jistice oblouk vzniknout nemuze, vyjma
pripadu, nejakeho velkeho prepeti, takze ani to prohoreni nehrozi.
V danem pripade, bych mel silne podezreni, ze v obvodu je jeste jina
zavada, napr. hrebik zatluceny skrz kabel.
Pri normalnim provozu, se toto nijak neprojevilo, ale pri zkratu na
objimce doslo, napr. pusobenim dynamickych ucinku zkr. proudu i ke
zkratu na tom hrebiku, ktery nasledne taktez uhorel a dale se tedy
neprojevuje.
Setkal jsem se nedavno s necim podobnym.
V jiste budove prestala svitit svetla na schodech.
Spravce identifikoval vypadlej jistic a pokusil se jej nahodit.
PRASK. Zablesk, rana a jistic znovu vypadl.
Prisel druhej spravce a jistic normalne nahodil. Svetla svitila, jen
na jednom podlazi nejak malo. Byl privolan elektrikar, schodou
okolnosti, moje malickost. A elektrikar zjistil, ze rele v IR
cidle na prislusnem podlazi ma jaksi podivne zdeformovanej kryt a
je ocouzene, stejne tak i cast PCB. Porovnanim s jinym, fungujicim
cidlem, bylo tez zjisteno, ze v miste nejvetsiho ocouzeni chybi
odrusovaci C.
IMHO nejpravdepodobnejsi prubeh zavady je ten, ze doslo k prurazu
odrusovaciho C a naslednemu vypadku jistice. Pri prnim nahozeni
jistice, byl C do zkratu, proto ony vizualni efekty a zaroven se
zkratovym prouden "odparil", takze dalsi nahozeni jistice uz bylo
mozne. Zaroven doslo k poskozeni elektroniky nebo rele tak, ze cidlo
nebylo schopne radne spinat.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz