OT - Velke firmy me bavi

Tomáš Vymětal vymetalt na gmail.com
Pátek Květen 17 11:53:05 CEST 2013

Dne 17.5.2013 11:08, Petr Zahradnik napsal(a):
> Tak dnes jsem zjistil, že tohle se přesně stalo. Fakt že jo. Volal
> chlapík (prý investor té velké firmy), že sice poptávali 11 kusů, ale
> budou je prý objednávat postupně, tak objednal dva kusy:-)
>
> Oni jsou asi úplně mimo, tyhle praktiky. To si asi myslí, že jim dodám
> postupně 11 kusů třeba v 6 dodávkách za jedno dopravné, ovšem v ceně s
> množstevní slevou pro 11 kusů navíc platné v 2/2013 a budu jim ji
> ještě garantovat mnoho let, pokud vůbec kdy další kusy objednají.

Tak zadaří se .. z praxe jsem si vzpoměl ještě na dva extrémy.

Jedna byla nabídka na ty naše slavné rekonstrukce elektráren na
severozápadu. Chodil jsem kolem toho v době, kdy cena mědi byla stabilní
jak erekce důchodce. V rozvaděčích jich bylo celkem několik tun, dodávky
rozvaděčů na následujících pět let (i když se rozpis dodržoval), a
samozřejmě garance ceny. Dojímá mě, jak se polostátnímu molochu musí
garantovat cena nestabilních komodit, odhadovat inflace na následujících
několik let a celkově počítat s nestabilitou trhu, to všechno pod
milionovými sankcemi na cokoliv, několikaletým zádržným a neohlášenými
audity, když na druhé straně stát není schopen garantovat vůbec nic.
(Tedy garantovat ano, ale to dodržování skřípe.)

No, a na druhé straně CERN, kde se k poptávce dodaly detailní výkresy,
počet kusů i rozplánování dodávek na další, třeba, dva roky, garance
ceny vždy pouze pro následující dodávku (tj. cca dva měsíce dopředu).
Často se ve výsledku dělalo víc kusů, než bylo poptáno, dodávky se
hýbaly maximálně o nějaký týden či dva (oběma směry), ale vždy to bylo
známo dostatečně dopředu. Sice to mělo taky své mouchy, ale ty se daly
"debuggovat".