Zajímavý problém s Atom deskou

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Květen 3 21:22:18 CEST 2013

Zdravím,
  tak mi dnes buší na dveře kamarád, kterému jsem před časem instaloval malý
PC s miniITX deskou, nějaký Asus A3Ion bla bla něco (už to tu nemám). Že prý
počítač běžel, ale nešel vypnout - nereagoval na vypínací tlačítko, ani na
dlouhý stisk. Tak ho vypnul sítí a od té doby prý nejde zase zapnout - opět
zcela ignoruje tlačítko. Takže tlačítko je nejspíše rozbité.
  Po rozborce se ukázalo, že jestli něco v té krabici funguje, je to právě to
tlačítko :-). Základní deska byla naprosto mrtvá, nereagovala na žádný způsob
dráždění Power On vstupu, ani za současného zapojení napájení (deska má 12V
vstup, napájí se adaptérem), ani při použití vstupu Reset. Zkrátka to vypadalo,
že je zralá na šrot. Jediné, co fungovalo, byla modrá LED, která indikuje
přítomnost 12V na konektoru. Ta se poctivě rozsvěcela. Opakovaně jsem 12V
odpojoval a zase připojoval, smazal jsem CMOS, vyndal a zandal DIMMy a více
už se udělat nedalo. Mrtvo.
  Nakonec mne napadlo, že by mohla být závada v tom zdroji - třeba velké
zvlnění či něco podobného. Abych prověřil alespoň zhruba, jak si zdroj stojí,
nechal jsem zaplý 12V konektor a odpojil síť od zdroje. Modrá LED svítila cca
10 sekund. Z toho jsem usoudil, že kapacity ve zdroji jsou dobré. Pak mne
napadlo zkusit to samé, ale držet při tom zkratovaný Power On, zda třeba nebude
spotřeba vyšší. Odpojil jsem síť a ihned po zkratování vstupu LED zhasla. To
mne udivilo, tak jsem to zkusil znovu se zapnutým zdrojem - a deska naběhla.
A od té doby běží jako nová. Tlačítko reaguje, vypíná, zapíná, vypíná,
zapíná... Dlouhý stisk funguje, krátký generuje ACPI eventy... Prostě vše OK.
  Nemohu než konstatovat, že desku "probudil" pozvolný pokles napětí vypnutím
primáru zdroje. Jiné vysvětlení nemám.
  Co o tom soudíte, čím by to mohlo být ? Zažil někdo něco podobného ? Jsem
zvědav, jak dlouho to vydrží a zda pokud se to vyskytne znovu, půjde to zase
takto "opravit" :-).

  Zdraví Pavel