OT - Prispevek na solary

I tady to bylo trochu jinak.
K nytování trupu titaniku se pouzivali ocelove nyty, ale pro kovani
ocelovych nytu se pouzival takovy obri buchar ,ktery se ovsem nevesel
do prostor pride a zade Titanuku, ze se proto muselo nytovat rucne a
pouzivali se zelezne nyty. Podle konstruktera melo byt na tyto nyty
pouzito zelezo cislo 4 best-best, ktere ma cca 80% pevnosti v tahu
nytu oceloveho. Z nejakeho duvodu se ovsem objednalo a pouzilo zelezo
cislo 3- best, ktere ma o cca 10% nizi pevnost. Generalnim dodavatelem
oceli a zeleza pro Titanik byl David Colville & Sons z Glasgowa , dnes
se jmenuji Tata Steel Europe.
Pokud tam nejaka ceska ocelarna neco dodaval slo o marginalni subdodavky.
Pokud jde o kvalitu oceli samotne, odpovidala kvalite a poznatkum
tehdejsi doby, tedy ocel s vysokym obsahem uhliku, fosforu a siry, z
dnesniho pohledu predensim malo manganu.
Poud bychom ocel srovnali s referencni moderni oceli Astm A36, tak ta
ma pri -2C houzevnatos na Chapiho kladivku tusim 27J, ocel na titaniku
tusim 8J a 27J dosahuje pro +35C. Je treba rici, ze trup mel silu 2,5
az 3,8cm a ani moderni ocel by na tragedii nic nezmenila viz nedavny
incident ve stredozemnim mori kdy pripodstatne mensim skrtnuti sla "ke
dnu" podstatne modernejsi lod v podstatne teplejsi vode.