Re: Zarovky Re: Záznam programu

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Březen 22 14:59:48 CET 2013

Problém spočívá ve faktu, že se v tomto režimu tyristor spíná pomalu a ještě
k tomu začne od malé oblasti, která se postupně zvětšuje. Když se k tomu
přidá fakt, že se tak snane při studeném vláknu a napětí přes 300 V, tak je
jasné, že velká žárovka s nezanedbatelnou pravděpodobností udělá díru do
čipu, ještě než se vůbec stihne celý sepnout:-)

V podobné situaci (spínání stovek V a stovek A, či více) se naopak do G
pouštějí velké, ostré proudové impulzy, aby se sepnul celý čip naráz, než
proud spotřebičem stihne příliš stoupnout. V této souvislosti je také
zajímavý parametr Kritická strmost nárůstu proudu, podle kterého se stanoví
minimální sériová indukčnost, aby to opravdu takhle proběhlo.

Zmíněné "vertikální řízení" se dá dobře použít, pokud má spotřebič velkou
indukčnost, např. vychylovací cívka v TV, kde bych takové věci celkem
očekával a mám dokonce dojem, že se pro tento účel vyráběly nějaké
specializované tyristory, tuším KT110.

Žárovce asi tak moc nevadí, že ji zapneme v maximu, neb proud pak už jen
klesá a bude následovat zas pauza do maxima. Nejhorší bude asi situace, kdy
by sepnutí bylo něco kolem 90° a pak už by nenásledovalo vypnutí.

PH

From: "gatilo" <gatilo na centrum.cz>
Ve starsi literature tez zname jako "vertikalni rizeni Ty".
O tom, ze by to Ty nejajk vadilo, slysim poprve. IMHO hlavni pricinou,
proc se toto bezne nepouziva je spatna definice okamziku sepnuti,
zpusobena velkym rozptylem parametru Ty.
Nicmene, zarovka pri uvedenem zapojeni zapina v maximu U, tedy presne
tam kde nechceme.
Jde jen o to, rozhodnout, zda je to dusledek neschopnosti
konstruktera, nebo spiknuti vyrobcu zarovek. :-)