Otacky na volt

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pondělí Březen 18 10:49:39 CET 2013


Cilem nebylo uklidnit, ale upresnit. Tam byl jeste nejaky zadrhel v tom, ze 
pilot byl tusim Egyptan (ale lhal bych, ted se mi to moc nechce hledat, 
prece jen jsem v praci :) a zareagoval mirne nezvykle, pred nim i po nem tam 
se tam bez problemu pristavalo.

Ale jak jsem psal - pilot ma pravo, pokud se mu nezda naprosto cokoli, co by 
hypoteticky mohlo ohrozit jeho let, udelat, co uzna za vhodne, v tomto 
pripade jeden okruh navic, bez jakychkoliv nutnosti se nejak nekomu 
ospravedlnovat ci neco vysvetlovat, jen nahlasi rozhodnuti na vez. V tomhle 
pripade to doplnil i zduvodnenim, takze se to nasledne zacalo vysetrovat.

Pokud vim, tak udalost jednak prosetrovala inspekce (byl to hlaseny 
incident), tak i Policie CR a obe slozky konstatovaly, ze ze strany modelare 
nedoslo ani k pochybeni, ani k ohrozeni. Nekdo z jeho doprovodu ten let 
tocil na video a material byl pouzity jako obhajoba.

Na tom konkretnim miste jsem jeste nikdy nelital, takze nevim, jak to tam 
vypada doopravdy, ale RLP o modelarich v teto lokalite vi a snazi se velka 
letadla obvykle drzet stranou. Proc tam nalitnul ten egyptan, to netusim.

Jinak i ja jsem mel "incident" - litam v blizkosti letiste Kbely, cca 7km od 
prahu drahy, temer v ose. Z pohledu zakona je vsechno OK, pokud se nedostanu 
nad 310m AGL. Zazil jsem ale den, kdy vojaci delali okruhy a "touch and go" 
jeste s Antonovy An-26. Pred prvnim pruletem priletel vrtulnik, udelal kolem 
mne kolecko a odletl - a za par minut se za nim hnal prvni Antonov a za 
chvili dalsi, jen tu vysku meli vyrazne nizsi, nez tech 310m.

Protoze letam "na oci", nikoli pres kameru v letadle, tak jsem je vsechny 
videl a v dostatecnem case uhnul. Dalsich asi deset kolecek uz delali dal 
ode mne - evidentne o mne vedeli, ale k ohrozeni nedoslo ani v tom prvnim 
pripade, kdyz vidim velke letadlo pobliz, jdu na zem nejrychlejsim moznym 
zpusobem. Psal jsem ten den i na letiste a kupodivu se dockal odpovedi s 
tim, ze je to vsechno OK a ze ten vrtulnik opravdu "delal cestu" a koukal, 
jestli by k ohrozeni nemohlo dojit.

On je trochu problem i u velkych letadel s tim, ze si piloti musi 
uvedomovat, ze ve vzduchu nejsou sami a ze existuje nezanedbatelne mnozstvi 
letajicich prostredku, ktere nemaji odpovidac a ani radar jim je neukaze - 
sportovni piloti na rogallech, UUL a podobne, takze pilot v takhle male 
vysce opravdu "musi ridit", neni to na autopilota a kafe s letuskou. A treba 
ti UUL maji v tehle vysce stejna prava, jako ten pilot charteru, tedy snazit 
se musi oba, stejne, jako ti modelari, kteri tam take smi, byt jsou v 
"potravnim retezci" velmi blizko zacatku :)

Pavel Kutina




----- Original Message ----- 
From: "Marek Sembol" <hwm.land na gmail.com>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, March 18, 2013 9:45 AM
Subject: Re: Otacky na volt


Pavle, jestli myslis, ze mne tvoje upresneni jakkoliv uklidnilo, tak
neuklidnilo:)
Marek

2013/3/18 Pavel Kutina <hw na prelude.cz>:
> No jestli myslite ten lonsky pripad, kdy pilot delal jeste jedne okruh pri
> pristani na Ruzyni, kam naletaval od jihu pres Dedinu, tak ano, je to
> zdokumentovane, jen ta vzdalenost nebyla 50m, ale cca 200m a nebylo to 
> UAV,
> ale vetron z modelarskeho letiste nekde u Hvezdy. Takova male "radio
> Jerevan", ale koho by zajimala pravda, kdyz se da pribeh hezky
> prevypravet...
>
> Pavel Kutina
>
> P.S.: To kolecko navic delaji vcelku bezne, kdyz se jim cokoli nezda -
> vcetne pteku na sestupove draze.
>
>
> ----- Original Message ----- From: "Michal Gregor" <a2x1nptda8 na email.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Monday, March 18, 2013 9:09 AM
>
> Subject: Re: Otacky na volt
>
>
> No v Praze hlasil pilot dopravni letadla (hromada lidi na palube) jedno
> takove UAV - kolizni vzdalenost 50 metru.
> Pak se nedivte ze mate takove predpisy.
>
> Michal Gregor



Další informace o konferenci Hw-list