Otacky na volt

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Neděle Březen 17 13:56:32 CET 2013


No to prave nejde takto rict. O tom jak bude fungovat (jak efektivne) 
pohon rozhoduje predevsim zda jej budete provozovat ve spravnem rezimu.

Pokud osadite tuhle tesne podctvercovou vrtuli na ero s velkym odporem, 
ktere lita krokem a kteremu s rychlosti extremne stoupa odpor tak 
splacete na vejdelkem. Vrtule s takto vysokym stoupanim potrebuje 
dosahnout urcite rychlosti aby vstupni uhel nabehu na vrtuli byl takovy 
aby se proudnice netrhaly. Takze potrebujete lehke ero, aerodynamicke a 
pokud mozno letajici stabilni rychlosti. Jako priklad - muj otec jezdil 
lode kat. B - co z jsou upoutane modely pohanene vrtuli a spalovacim 
motorem - balzova lod jede po trech bodech (v podstate leti ale musi mit 
tribodovy styk) pohanena 2.5ccm motorem cca 1.5HP a otackama 30krpm - 
rychlost cca 160-210km/h - vrtule je osazena 150mm se stoupanim 
140-150mm - tahle vrtule je v podstate jinde naprosto nepouzitelna

naopak pomalolet potrebuje velkou vrtuli, ktera muze mit tim padem mensi 
otacky (obvodova rychlost) a ma take mensi stoupani (zase kvuli nabehu) 
- ma vetsinou vetsi lopaty, protoze lze snaz udrzet obtekani

takze zakladni pravidlo je, ze volite vrtuli k modelu a uvazovanemu 
rezimu letu - teprve pak je treba zvolit motor - podle vykonu, otacek a 
hlavne napeti

jeste jeden priklad - mel jsem samokridlo z EPP cca 900mm rozpeti - 
nejprve bylo potazeno a osazeno plechovkou rady 400 s vrtuli naprimo 4/3 
- blbe se startovalo i hodem z ruky - malo to tahlo odspoda, 
neakcelerovalo to, ale zase to litalo skoro stovkou
pak jsem z toho serval potah a nechal hole epp - okamzite to prestalo 
litat - odpor chlupateho epp byl takovy ze se to vubec nedokazalo dostat 
do rychleho letu a tudiz netahla vrtule
zmena motorizace na tom samem motoru - prevod 1:4 do pomala - vrtule cca 
10/4.7 - okamzite to zacalo litat krokem, bez problemu starty ale byl to 
snek
nutno rict, ze ta pomala motorizace by nefungovala na tom hladce 
potazene verzi, protoze ten hladky laminarni potah ma mensi soucinitel 
vztlaku takze pri te male rychlosti by to proste upadlo

takze je jasne, ze se na to co se ptate neda jednoduse odpovedet

Dne 17.3.2013 13:27, AZe napsal(a):
> Vím že návrh správné vrtule a motoru je docela věda a trochu alcymie,
> jsou na to různé programy....
> Z praxe: Vrtule 6/5 a motor s KV 1800. Když se motor vymění za stejný s
> KV1200, bude s ní točit stejně, nebo bude mít nižší otáčky?
> aze


Další informace o konferenci Hw-list