Stare negativy

Sobota Březen 16 12:04:50 CET 2013

Je mi jasné, že film má ten rozsah větší a že na fotku z toho rozsahu
dostanu jen něco. Problém je, že tak velký dynamický rozsah je tam
stejně jen k tomu, abych si moh až v pozitivním procesu volbou expozice
rozhodnout, co tam bude a co né. Kdybych tam chtěl mít všechno, fotka
nebude mít kontrast. Však i kvalitní digitály dělají dost šedivé obrázky
a často je pak dobré ten rozsah omezit, nebo použitím křivek zvýraznit
alespoň část toho rozsahu. Někde jsem četl (určitě né v návodu od
foťáku), že ta moje Minolta A200 má 12 bitový převodník, takže ten
rozsah taky nebude tak špatný. Teda nevím, na kolika spodních bitech je
jen šum :-) Předpokládám, že lepší a modernější foťáky na tom budou
ještě líp a možná s tím filmem budou i srovnatelné, co se týká
dynamického rozsahu. Pochopitelně existuje i digitální technika
"spotřební kategorie" a to se srovnávat opravdu nedá a kde to pro
jistotu ani neumí RAW.
K tomu skenování - můj skener v tiskárně, Photosmart C6480 má 2400 DPI a
myslím si, že na film je to poměrně málo. Když se u filmů uváděl počet
čar na mm (většinou okolo 100), znamenalo to že tam bylo 100 černých a
mezi nima 100 bílých - takže 200 přechodů černá-bílá? Pak nevím, jestli
se ten skener dá donutit aby dával víc jak 8 bitů pro každou barvu. Na
RAW se přesvědčit nedá :-( takže na nějaké kvalitní skenování negativů
můžu zapomenout. I když je mi jasné, že ten převodník musí mít víc bitů,
protože se tam dají kalibrovat barvy a tyhle přepočty musí být
přesnější, než jen na těch 8 bitů. Možná s nějakým jiným ovladačem, ale
kde ho sebrat?
Anděl