Stare negativy
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Sobota Březen 16 12:04:50 CET 2013
Je mi jasné, že film má ten rozsah větší a že na fotku z toho rozsahu
dostanu jen něco. Problém je, že tak velký dynamický rozsah je tam
stejně jen k tomu, abych si moh až v pozitivním procesu volbou expozice
rozhodnout, co tam bude a co né. Kdybych tam chtěl mít všechno, fotka
nebude mít kontrast. Však i kvalitní digitály dělají dost šedivé obrázky
a často je pak dobré ten rozsah omezit, nebo použitím křivek zvýraznit
alespoň část toho rozsahu. Někde jsem četl (určitě né v návodu od
foťáku), že ta moje Minolta A200 má 12 bitový převodník, takže ten
rozsah taky nebude tak špatný. Teda nevím, na kolika spodních bitech je
jen šum :-) Předpokládám, že lepší a modernější foťáky na tom budou
ještě líp a možná s tím filmem budou i srovnatelné, co se týká
dynamického rozsahu. Pochopitelně existuje i digitální technika
"spotřební kategorie" a to se srovnávat opravdu nedá a kde to pro
jistotu ani neumí RAW.
K tomu skenování - můj skener v tiskárně, Photosmart C6480 má 2400 DPI a
myslím si, že na film je to poměrně málo. Když se u filmů uváděl počet
čar na mm (většinou okolo 100), znamenalo to že tam bylo 100 černých a
mezi nima 100 bílých - takže 200 přechodů černá-bílá? Pak nevím, jestli
se ten skener dá donutit aby dával víc jak 8 bitů pro každou barvu. Na
RAW se přesvědčit nedá :-( takže na nějaké kvalitní skenování negativů
můžu zapomenout. I když je mi jasné, že ten převodník musí mít víc bitů,
protože se tam dají kalibrovat barvy a tyhle přepočty musí být
přesnější, než jen na těch 8 bitů. Možná s nějakým jiným ovladačem, ale
kde ho sebrat?
Anděl
Dne 16.3.2013 2:13, Pavel Kutina napsal(a):
> A zkusil jste to bez dratu, drahy Marconi? :) Pardon, zkusil jste to
> skenovat z toho filmu? On je docela rozdil skenovat film s dynamickym
> rozsahem pres 15EV a sken z papiru s rozsahem 7-8EV, ktery jeste navic
> vznikl buhvijakou cestou (o rozliseni papiru a rozliseni filmu se ani
> zminovat nebudu, o kvalitach zvetsovaciho objektivu, pripadne celeho
> procesu zvetsovani take ne, mist, kde to v pozitivnim procesu pohrbit,
> je snad jeste vic, nez na strane negativu).
>
> Nikdo netvrdi, ze fotky nemuzou byt mizerne, ja jen od zacatku rikam,
> ze nejsou mizerne z duvodu pouziti mizerneho filmu. Jo, i o takovych z
> te doby bych vedel - sovetska Svema 64 nebyla nic moc, pak existovalo
> tusim neco jugoslavskeho, bulharskeho a podobne, ale trefovat se do
> Fomapanu a Orwa bylo jako na potvoru slapnutim do toho ...hmmm... do
> vykalu :) Zrovna zminene dve znacky patrily spis k nadprumeru, a to i
> s ohledem na "zapadni" trh.
>
> Jo a ted jsem si vzpomnel jeste na jeden figl, ktery jsem sice osobne
> nevyzkousel, ale ze ktereho jsem videl vysledky na vlastni oci:
>
> Pri skenovani filmu jsou nepritelem dve veci: Jednak je to prach,
> ktery se za ta leta na negativ nachytal, druhak jsou to skrabance a
> mikroskrabance, ktere se u BW nedaji zlikvidovat jinak, nez retusi.
> Hacek je v jednom dodatku: "...pokud ovsem mluvime o skenovani za
> sucha." Na rozhrani filmu a vzduchu se deji divne veci a dochazi tam
> ke zvyraznovani takovychto vad. Profesionalni bubnove skenery proto
> skenuji za mokra, film se ulozi do gelu s vhodnym indexem lomu a hele
> ho! Skrabanec prestane byt videt, prach zcasti zmizi doopravdy,
> protoze jej ten gel "odmeje", castecne se schova, protoze ho lom
> svetla nezdurazni.
>
> Ze to neni pro domaci skenovani? Je to divne, ale je :) Jsou zapotrebi
> dva kusy skla, mezi ktere se strci negativ (daji se pouzit desky ze
> starych sklenenych negativu, pokud nejsou poskrabane - samozrejme s
> odmytou emulzi) a vhodny gel. Gel pro bubnove skenery nejak neni uplne
> ta nejlevnejsi a nejdostupnejsi volba, tak kdosi experimentoval, az
> zjistil, ze ten gel, kterym vas napatla doktorka pri ultrazvuku, aby
> lepe slysela, babicko, je kupodivu to prave a ani filmum neublizi (ale
> i tak je nutne je po skenovani vyprat, gel je ve vode rozpustny - tedy
> pokud nechcete vzapeti ty negativy likvidovat). A narozdil od
> toho"profesionalniho" se prodava po kyblech a relativne lacino... Jen
> to stolni skener drobatko oblemca a kdyz se pouzije slo nevhodne sily,
> muze se rovina emulze filmu dostat mimo rovinu ostrosti skeneru, ale
> to uz je na experimenty s konkretnim skenerem a skly (treba muj
> historicky Epson 3170, kterym delam nahledy ze svitku, ma rovinu
> ostrosti asi 2mm od skla, takze pro idealni ostrost neni mozne jen tak
> priplacnout film rovnou na sklo).
>
> Takze tohle je treba jedna cesta, jak oskenovat negativy, ktere jsou v
> horsim stavu a nestravit u toho pulku zivota...
>
> Pavel Kutina
>
>
> ----- Original Message ----- From: "Vláďa Anděl"
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Saturday, March 16, 2013 1:43 AM
> Subject: Re: Stare negativy
>
>
> Hezky si tady čtu o kvalitních filmech, ale když si vezmu svoje staré
> fotky (zpravidla 13x18 cm z kinofilmu Fomapan, foťáky Exa 1A a Praktica)
> a chci je skenovat, zjišťuji, že
> - na každé fotce se najde nějaký prach, kterého jsem si dříve nevšímal
> - ostrost je horši než co umí skener
> - aby některé fotky byly ke koukání, musel jsem je dost korigocat
> křivkama.
> Připadá mi to, jako když ještě dlouho po nástupu CD spousta lidí stále
> používala černé desky, i když šumí a praskaji.
> Anděl
>
> Dne 15.3.2013 16:31, Pavel Kutina napsal(a):
>> Tak dobre, jeste jednou a pomalu :)
>>
>> Vite o nejakem filmu, ktery mel emulzi z obou stran? Ja ne a to s
>> temi, co se nedaji zaradit do prihradky "levny shit", obcas pracuju
>> dodnes. To, jestli a jak moc se film krouti, je dane jednak
>> materialem a typem podlozky, druhak tim, jak silna je ta vrstva
>> zelatiny. Samozrejme cim silnejsi, tim vetsi pnuti pri sesychani, ale
>> taky cim silnejsi, tim bohatsi polotony a "stavnatejsi" fotka, v
>> obraze je vetsi vrstva stribra, pri zpracovavani se s tim da lepe
>> carovat.
>>
>> Vyhoda filmu z vychodniho bloku byla, ze nouzi o stribro rozhodne
>> netrpely a kupodivu patrily do tech "bohatsich", naopak "levny
>> kapitalisticky shit" byl osizeny i na mnozstvi stribrnych soli (takze
>> se v konecnem dusledku nemusel tolik kroutit). V CR se to lamalo se
>> zmenou oznaceni z Fomapanu F21 na N21 (nebo obracene, ted nevim,
>> ktery byl driv, kazdopadne ten starsi mel silnejsi emulzi), u Orwa
>> nektere rady mely emulzi puvodni az do zastaveni vyroby (pisu sice o
>> emulzi, ale ono to ovlivnovalo cely proces, tedy i silu te vrstvy na
>> podlozce), neco odkoupila zpatky Agfa (nez padla), Agfu odkoupil ...
>> hmmm... hlava derava ... Adox, uz to mam :) No a tak se stava, ze
>> emulze Orwo je tu mezi nami dodnes a nic extra levneho to opravdu
>> neni...
>>
>> Jestli to jsou ci nejsou zelene fixy pro hifisty, to si racte
>> posoudit sam, ale sila vrstev a mnozstvi stribra v nich obsazenych se
>> da pomerne presne laboratorne prokazat, o studenem ci bledefialovem
>> zvuku jsem nic podobneho necetl.
>>
>> Jiste, z pohledu cloveka, co vytahuje telefon na to, aby udelal fotku
>> z mejdanu v baru a prilepil ji na Facebook, to jsou stejne vsechno
>> sr*cky...
>>
>> Pavel Kutina
>>
>>
>> ----- Original Message ----- From: "Jindroush" <kubecj na asw.cz>
>> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
>> Sent: Friday, March 15, 2013 4:14 PM
>> Subject: Re: Stare negativy
>>
>>
>> On 15.3.2013 15:52, Pavel Kutina wrote:
>>> Vetou o "levnem vychodnim shitu" jste mne mirne nadzvednul, jestli
>>> muzete, uvedte priklad "draheho zapadniho hypermegasuperfilmu",
>>> ktery ma
>>> stribrnou emulzi z obou stran
>>
>> Nene, zapadni filmy (IIRC) mely zelatinu z obou stran (jednu z nich se
>> stribrem), takze netahala na jednu stranu pri schnuti, mene se kroutily.
>> Ale asi taky zaviselo na tom, zda se jednalo o levny shit nebo lepsi
>> znacku.
>>
>>> Stare zasoby BW Orwa se dneska pomalu vyvazuji zlatem, ale to by clovek
>>> od komunistickeho megashitu konec koncu ocekaval...
>>
>> Jen jestli to neni obdoba zelene fixy pro hifisty. ;)
>>
>>> Canon a FARE, resp. jakakoli jina IR
>>> metoda, na BW filmech nefunguje, anzto zrno je kovove a pro IR
>>> nepruhledne, funguje pouze na barevnych filmech (a BW filmech pro
>>> proces
>>> C-41, tedy se stupnici sede, kterou vytvareji barviva, ne stribro).
>>
>> Toto je velmi cenna informace, ktera mi usetrila hodne zivota. Diky!
>>
>>> Retusovat, retusovat, retusovat...
>>> Kazdopadne si to ve zdravi uzijte :)
>>
>> Je toho straslive moc, nejvic me nebavi to, ze na rade tech filmu budou
>> nezajimave veci, coz ovsem predem zjistim dost blbe.
>>
>> Zdravim,
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list