navrh tistaku

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Březen 14 19:22:39 CET 2013

Spoje zalomene na 2x po 45 stupnich vypadaji lip a moc prace navic
to neda. Tak i kdyby to bylo z hlediska VF k nicemu (coz asi minimalne
pri techto frekvencich je), tak to stejne stoji za to.

SMD by nemel byt primo prilepeny bokem na cestu a mel by byt vytazeny
kouskem spoje v ose soucastky proto, ze pri reflow se silne uplatnuji
kapilarni sily, ktere v pripade nevhodne privedenych cest soucastku
natoci. Pri rucnim pajeni to nevadi.

Vetsi sirka datoveho spoje je bezpecnejsi z hlediska nepresnosti
vyroby. Je-li neco lehce podleptano nebo jinak nedokonale, tak na spoji
0.35mm to bude mene fatalni nez na spoji 0.15mm. Pokud se tam
vejde ten sirsi spoj, tak proc se tlacit prilis blizko technologickym limitum.
U napajecich spoju je to snad jasne - vic je vzdy lepsi.

Ridici signal u serv je hodne tolerantni. Rozhodne signal z 3.3V logiky
mu spolehlive staci, i kdyz je servo napajeno 5V. U vsech serv, co mi sly
rukama, byl vstup vysokoimpedancni, zadne zajimave proudy tam netekly.

PL

*********************************

From: "David Obdrzalek" <David.Obdrzalek na mff.cuni.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, March 14, 2013 7:04 PM
Subject: navrh tistaku

Zdravim vespolek,

mam na ctenou spolecnost par dotazu (ci namet k debate) ohledne navrhu tistaku,
protoze i kdyz to praktikuju, jsem v tomhle smeru osoba formalne nevzdelana.
Lecos jsem nekde zaslechnul nebo si zapamatoval, ale ted mi zaclo vrtat hlavou
a nemam moc vysvetleni pro tahle "zlata pravidla" anebo jestli to neni jen lety
zazity mytus anebo pravidlo pouze pro nektere vyrobni/provozni technologie:

1. Cesty by nemely zatacet do praveho ci ostrejsiho uhlu (ma se to udelat
napriklad zalomene nadvakrat po 45 stupnich).
2. Via a diry pro tth soucastky by nemely byt na cestach, v pripade smd by pad
nemel byt na ceste ale kousek vedle a vest to mezitim kratkym spojem.

Nejde mi o esteticke hledisko, samozrejme tistak by mel vypadat hezky, ale co
je hezke vi kazdy jinak (napr. rovne cary vs. oblouky vs. libovolna krivka,
sikme cesty vs. pouze nasobky 45°, bobky vyrovnane na hnoji podle velikosti
apod.).

A pak jeste tema sirky spoju:
3. Ma pro takove to domaci bastleni s MCU na max radove desitkach MHz a treba
blikani LEDky nebo generovani PWM pro servo smysl prilis premyslet o sirce
spoje, anebo staci dodrzet technologicka doporuceni (napr. domaci vyroba versus
Pragoboard versus noname Cina)? (Tohle je otazka k moznemu nazoru "je to jedno,
protoze i to nejtensi co vyrobi(s) a umis osadit pro signal staci")

A to servo mi jeste pripomnelo:
4. O jaky tak asi proud jde na ridicim signalu bezneho analogoveho modelarskeho
serva a jeho PWM 50Hz a sirce 1.5-2.5ms?
5. Jake tak asi napeti beznemu modelarskemu servu na tom ridicim signalu staci?

(k 4 i 5 zduraznuju, ze mi jde o ridici signal a ne napajeni, pricemz si
myslim, ze bezna analogova serva na napajeni potrebuji tak asi 4.5-6V a odber
bude podle velikosti serva, ale typicke male (treba Hitec HS422) funguje a bere
radove v klidu do 10mA, na volno 150mA a zablokovane klidne k 1A).

David Obdrzalek