Freza pro drazky a orez PCB

Petr Simek psimek na jcu.cz
Sobota Březen 9 19:56:03 CET 2013

On Sat, 9 Mar 2013, Petr Labaj wrote:

> [...]
> frezovat/vrtat (mimochodem to vrtani bude mozna jeste castejsi vyuziti)
> pokud mozno vzdy jen jednim smerem, pripadne s opakovanym
> najetim na referencni 0.
> Ale to najizdeni na referenci je znacne omezujici (casove). Jednodussi
> a pravdepodobne dostatecne bude pri navratu kompezovat ten mrtvy
> chod prejetim pozice o vice nez je hodnota mrtveho chodu (tedy napr.
> o 0.5mm) a pak zase navrat o tech 0.5mm, coz dostane sroub zase
> do zaberu. Ale stale to chce pohyb pri obrabeni jednim smerem,
> zmena smeru obrabeni by byla mozna jen po najeti na referenci.

Tohle bude fungovat na vrtani der nebo frezovani kolmych drazek, jakmile
budete chtit delat krouzek tak tam uz zadna programova kompenzace cvaku
nepomuze.

> [...]
> realizovano: zamiloval jsem se do primeho odmerovani. Tedy do
> vybaveni zarizeni nezavislym merenim aktualni pozice.
> Toto opticke mereni v mem pripade ma rozlisitelnost cca 0.04mm.
> Takze najeti na konkretni pozici s vyssi rozlisitelnosti bude znamenat
> najet na absolutni souradnice s rozlisenim 0.04mm plus k tomu jeste
> dojet offset v poctu kroku krokoveho motoru, ktery odpovida rozdilu
> od pozdovane polohy s vyssim rozlisenim.
> Kompenzace mrtveho chodu je takto snadna, protoze nejblizsi bod
> s rozlisenim 0.04mm je pro me rovnou reference.

To zni dobre - jak to funguje ? To je neco jako magneticky prouzek
v suplerach ale opticky ? Cili je to relativni odmerovani a lezou
z toho pulsy podobne jako z rotacniho enkoderu ?

> No a jak bude delana prakticka realizace: mam vetsi pocet nefunkcnich
> inkoustovych tiskaren HP. Do inkoustovek se jiz delsi dobu nedavaji
> krokove motory, ale je tam DC motor a k tomu je doplneno prime
> odmerovani optickym paskem (pro pohyb hlavy) nebo kotoucem
> (pro otaceni valce). Tyto pasky maji rozliseni 150 DPI, z toho vyplyva
> prave ta rozlisovacka cca 0.04mm.

Jak je to provedene mechanicky ? Preci jen inkoustovka je pomerne ciste
prostredi ale frezka to je prach a mastna spina. Nebude to opticke
snimani v takovem prostredi blbnout ?