OT na sobotu: Mikrofonický tranzistor

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Červen 22 08:26:53 CEST 2013

Zdravím,
  jako součást své nekompletní sbírky zesilovačů Tesla jsem nedávno na Aukru
pořídil model AZK 150 - "Music 15". Jde o celogermaniový zesilovač o výkonu
10/15W trvalý/špičkový.
  Zesilovač v zásadě fungoval, ale velmi silně šuměl i při všech regulátorech
na minimum. Navíc byla patrná jistá mikrofoničnost.
  Po otevření a poklepávání na součástky jsem velice rychle objevil jeden
tranzistor - TESLA 155 NU 70, který byl velice mikrofonický, reagoval na poklep
extrémním praskáním a navíc se intenzita šumu po poklepu vždy změnila - někdy
byl slabší, nědky silnější. Jelikož šlo o klasickou tehdejší montáž tranzistorů
s nezkrácenými vývody, "vztyčil" jsem jej nad desku a zkoušel do něj cvrnkat.
A to teprve byly divy! Jak se tranzistor vždy po cvrnknutí na pružných vývodech
rozkmital, dělalo to zvuk jak baskytara. Nakolik mohu uchem posoudit, ten zvuk
byl relativně harmonický, "kulatý", nikoliv nějaké obdélníky či náhodné
praskoty. Přidržováním vývodů v určité délce od tranzistoru se dal zvuk i
"ladit" a dalo se na to do jisté míry i "hrát" - no, s přesností nic moc, ale
jednoduchá melodie se na to dala i "vycvrnkat". Měnící se šumová složka tomu
pak dodávala docela zvláštní charakter. Myslím, že kdybych to nahrál
a předložil k uhodnutí, na co je to hrané, asi byste měli problém :-).
  Trápení tranzistoru nakonec ukončily štípačky a na zbylé vývody jsem připájel
to, co dům dal - tento typ nebyl k dispozici, tak jsem tam dal KC508.
Zapojení je docela tolerantní, kupodivu i pracovní bod vcelku seděl, přestože
šlo o náhradu Ge->Si. Zesilovač nyní bez signálu není prakticky slyšet a na to,
že kromě této výměny je zcela originální včetně všech elektrolytů, hraje
opravdu překvapivě dobře.
  Zdraví Pavel