[OT:] RC soupravy

AZe aze na seznam.cz
Pátek Červen 21 13:09:37 CEST 2013

Dík za info, pokukoval jsem po MX-16 IFS, ale není to tak akutní.
Tady toho číňana snad už někdo u nás nabízí, ale 199 USD to není:
http://www.vasamodel.eu/en/294-frsky-taranis.html
aze

----- Original Message -----
From: "Pavel Kutina" <hw na prelude.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, June 21, 2013 11:47 AM
Subject: Re: [OT:] RC soupravy

Vyderzaj, pijonier :) Pockal bych. Pockal bych proto, ze se na trhu objevila
cinska silenost jmenem FrSky Taranis (viz google nebo treba tady
http://www.frsky-rc.co.uk/frsky-news-frsky-taranis-transmitter-2.4g-receivers-telemetry-modules), v
soucasne chvili jsou mezi prvni zakazniky distribuovane prvni kusy, cena je
docela k neuvereni, set s prijimacem je pod 200USD.

Je to pomerne osklive radio, ale na to se da zvyknout. Co je na nem naopak
uzasneho - je to postavene na OpenSource FW s tim, ze tento je jen
"priohnuty" z puvodniho, vznikleho pro Turnigy T9x - v podstate se modelarum
podarilo presvedcit vyrobce, aby pouzil lepsi procesor (STM cortex misto
ATmegy) a implementoval vsechny vymyslenosti, co si lidi do T9x naskladali.
Nasledne na tom zacali delat puvodni autori open firmwaru a udelali
samostatnou vetev pro Taranis. Vyhod to ma hromadu, treba kompletni
propracovany system telemetrie vcetne hlasoveho hlaseni hodnot (v soucasne
chvili i v cestine), moznost kompletniho nastaveni radia na PC vcetne
emulace nastaveni, moznosti ukladani jednotlivych setu atd., je toho opravdu
hodne, o moznosti pouziti dvou VF modulu simlutanne (a vyuziti 32 kanalu -
to je docela stilenstvi), pripadne s jednim modulem 16 kanalu u prijimace s
expanderem, ci 8 kanalu u normalnich prijijimacu.

Osobne se na ni tesim jako malej jarda, a to mam radio pomerne slusne
(EVO9), i kdyz to na prvni pohled vypada jako downgrade...

Ke zbylym dotazum - ne, systemy jsou vzajemne nekompatibilni. Eclipse je o
neco horsi, nez ten stavajici Optic (navic dneska uz bych nectel nic, co
nema graficky displej), do verze Pro navic nejde alternativni FW od Palika,
ktery mozniosti radia znacne rozsiroval, nechtel bych ani zadarmo.

Kdybych si vybiral system a nechtel FrSky, asi bych sel do HoTT od
Graupnera. Hacek je v tom, ze Graupner je na pokraji (a chvilemi i za
krajem) upadku a valci o preziti - mam dojem, ze ted je nekdo koupil, ale
nevybavim si kdo, kazdopadne perspektiva firmy se mi nezda jako uplne
nejzarivejsi.

Ale jestli si chete hrat, tu a tam bastlit, vzit do ruky pajku a radio si
prevrtat, pak neni nic lepsiho, nez puvodni Turnigy T9x s telemetrickymi VF
moduly FrSky. Kdyz budete mit stesti, vejdete se do nejakych 2500Kc nakladu
a ziskate jednak telemetrii na urovni, kterou v podstate zvolna dohani Jeti
(akoraz ze v radiu za cca 30k) a moznost programovani, o ktere se nezdalo
zadnemu jinemu vyrobci (vcetne te simulace na PC, plati vsechno to, co jsem
psal o OpenSource FW pro Taranis, jen tady je to omezeno na 8 kanalu
skutechych a dalsich 8 virtualnich).

Sice za tyhle vety dostanu asi od pritomnych modelaru po cuni, ale jsem o
tom opravdu presvedceny.

Pavel Kutina