OT: Akumulátorová baterie pro nouzový zdroj

Čtvrtek Červen 6 10:01:07 CEST 2013

Tak to jsem na tom přece jen líp. Staré články mám ze servisu baterek,
moh jsem si vybrat z těch co tam déle ležely s menším samovybíjením. Mám
na ně místo pod schodama (10 článků 350 Ah) a na střeše 100W solár :-)
Podle tohotohttp://forum.mypower.cz/download/file.php?id=616  by nová
baterka při hloubce cyklu 20% měla vydržet 7000 cyklů, tedy pro jeden
cykl denně asi 20 let.

Není pravda že při přebíjení jde z článků čistá vodní pára. Je tam vodík
a kyslík ve správném poměru na to, aby se z něj zapálením ta pára
udělala za patřičných efektů :-) ale při rozumné regulaci dobíjení je
toho vodíku strašně málo. Horší je, že se bublinama strhávají kapičky
louhu a ten aerosol je v baterkárnách fakt nedýchatelný. Zase doma tohle
nehrozí.

S autorem toho povídání o batekách jsem konzultoval případné balancování
olověných gelových baterek - na dráze tyhle baterky odcházejí strašně.
Napsal mi že to není vhodné, protože by to něco stálo a ztratila by se
ta ekonomická výhoda gelovek proti NiCd :-) Prý že se balancery
nepoužívají ani u LiFePO4 v elektromobilech. Že balancování v rámci
jednoho bloku je řešeno chemicky a mezi bloky se to neřeší. Trochu nevím
co si pod tou chemií představit. Za  chemické balancování považuju
rozklad vody v otevřených baterkách (Pb, NiCd) kde se voda dá dolít. V
hermetických NiCd dochází k jakémusi koloběhu kyslíku, který vzniká na
kladné elektrodě a difunduje na zápornou, kterou oxiduje a tím vybíjí.
Záporná se tam nesmí plně nabít, aby na ní nevznikal vodík. No nějak to
funguje, ale porovnejte si životnost hermetických a otevřených NiCd :-)
Pb gelovgy se vyloženě nesmí nabít nad plynovací napětí, protože ten
úbytek vody v gelu je nevratný. Jak se na mašině rozbalancují (i samy,
ale často tomu nějaký dobrák pomůže že něco připojí na odbočku), jde to
do kytek.

U těch LiFePO4 v elektrokolech bez balanceru má být taky nějaké chemické
balancování? Nebo se jen předpokládá že v době záruky jsou všechny
články stejné? Dovedu si představit, že ve výrobě vyberou do jedné sady
stejné články, to v depech dělají při opravě NiCd baterek v baterkárnách
taky. Ale za nějakou dobu se to stejně zase rozjede.

Anděl