OT: Akumulátorová baterie pro nouzový zdroj
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Čtvrtek Červen 6 10:01:07 CEST 2013
Tak to jsem na tom přece jen líp. Staré články mám ze servisu baterek,
moh jsem si vybrat z těch co tam déle ležely s menším samovybíjením. Mám
na ně místo pod schodama (10 článků 350 Ah) a na střeše 100W solár :-)
Podle tohotohttp://forum.mypower.cz/download/file.php?id=616 by nová
baterka při hloubce cyklu 20% měla vydržet 7000 cyklů, tedy pro jeden
cykl denně asi 20 let.
Není pravda že při přebíjení jde z článků čistá vodní pára. Je tam vodík
a kyslík ve správném poměru na to, aby se z něj zapálením ta pára
udělala za patřičných efektů :-) ale při rozumné regulaci dobíjení je
toho vodíku strašně málo. Horší je, že se bublinama strhávají kapičky
louhu a ten aerosol je v baterkárnách fakt nedýchatelný. Zase doma tohle
nehrozí.
S autorem toho povídání o batekách jsem konzultoval případné balancování
olověných gelových baterek - na dráze tyhle baterky odcházejí strašně.
Napsal mi že to není vhodné, protože by to něco stálo a ztratila by se
ta ekonomická výhoda gelovek proti NiCd :-) Prý že se balancery
nepoužívají ani u LiFePO4 v elektromobilech. Že balancování v rámci
jednoho bloku je řešeno chemicky a mezi bloky se to neřeší. Trochu nevím
co si pod tou chemií představit. Za chemické balancování považuju
rozklad vody v otevřených baterkách (Pb, NiCd) kde se voda dá dolít. V
hermetických NiCd dochází k jakémusi koloběhu kyslíku, který vzniká na
kladné elektrodě a difunduje na zápornou, kterou oxiduje a tím vybíjí.
Záporná se tam nesmí plně nabít, aby na ní nevznikal vodík. No nějak to
funguje, ale porovnejte si životnost hermetických a otevřených NiCd :-)
Pb gelovgy se vyloženě nesmí nabít nad plynovací napětí, protože ten
úbytek vody v gelu je nevratný. Jak se na mašině rozbalancují (i samy,
ale často tomu nějaký dobrák pomůže že něco připojí na odbočku), jde to
do kytek.
U těch LiFePO4 v elektrokolech bez balanceru má být taky nějaké chemické
balancování? Nebo se jen předpokládá že v době záruky jsou všechny
články stejné? Dovedu si představit, že ve výrobě vyberou do jedné sady
stejné články, to v depech dělají při opravě NiCd baterek v baterkárnách
taky. Ale za nějakou dobu se to stejně zase rozjede.
Anděl
Dne 6.6.2013 5:49, Alexandra Svobodová napsal(a):
> Dobré ránko,
>
> to je sice všechno pravda, ale je tu i nevýhoda těchto baterií a
> to, že to chce menší akumulátorovnu, hlavně ty veliké jsou opravdu
> veliké a navíc je poněkud problém je získat a pak dostat do mého
> malého bydlení. Jinak baterie, které se vyřazují ze zabezpečovacího
> zařízení se takto získat nedají, všechny se vrací a mění kus za kus. A
> navíc jsou většinou v takovém stavu, že je to až neslušné.
>
> Jinak jsou NiCd či NiFe opravdu dobré, i ty otevřené, protože i
> když plynují, tak to je jen vodní pára a ne nic žíravého, přesto tudy
> cesta asi nepovede.
>
> Saša Svobodová
>
> Dne 5.6.2013 21:41 Vláďa Anděl napsal/a:
>> Sašo, jako bys nevěděla, jak tohle řeší lidi od dráhy? Přece stará
>> vyřazená NiCd baterka z vagónu.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list