OT: Akumulátorová baterie pro nouzový zdroj

Středa Červen 5 20:39:19 CEST 2013

Dobrý den,

     dovolím si jedno malé "povodňové" OT na středeční večer: Přemýšlím
o tom, jakou použít baterii pro záložní napájení kotle, případně jiných
spotřebičů během odstávky proudu. Nejlepší by asi byla elektrocentrála,
ale to je dosti hlučná záležitost a navíc ty kvalitní jsou opravdu drahé
(celkem logicky).

     Do úvahy přicházejí například hermetické olověné baterie, ale ty
mají relativně krátkou životnost. I značkové Panasonicky mají udávanou
životnost 3-5 let při teplotě 25° a každý stupeň nahoru zkracuje
životnost (
http://www.ges.cz/cz/akumulator-oloveny-lc-r1212pg1-GES07600835.html ).
Ta omezená doba použití vychází z principu funkce takové baterie, jen by
mne zajímalo, jestli se dají opatřit i nějaké speciály pro dlouhou
životnost. Nebo se smířit s tím, že se za těch pět let vymění. Je to
dosti neekonomické a o ekologii ani nemluvě, ale pokud si budu myslet,
že se to olovo opravdu recykluje, tak by to šlo.

     Jak dlouho může v provozu vydržet baterie z těchto článků
http://www.ges.cz/cz/um-1-nh9000-gp-GES07602440.html ? Případně z těchto
http://www.ges.cz/cz/um-1-nh10ah-hr-du-1z-GES07603234.html ? Vím,
finančně je to hodně náročné (spíše sebevražda), ale jen tak pro zvědavost.

     Nebo máte nějaký jiný nápad, jak situaci řešit? Dají se koupit i
termoelektrické generátory, ale mají mizernou účinnost a úplně
astronomické ceny, dát za zdroj 30W přes 8 kKč při účinnosti cca 6% mi
připadá jako úplná pitomost. Jde mi prostě o zdroj, schopný po několik
hodin dodávat omezený výkon, například 200 až 300 W stačí, čerpadlo
kotle potřebuje přibližně 100 W, při zapalování si kotel vezme o něco
více a při rozběhu čerpadla také.

     Děkuji za případné nápady a informace. Saša Svobodová

PS: Vím, že ty baterie složená z monočlánků má kapacitu jen 10 Ah, ale
dají se řadit i paralelně, nebo mít dvě sady...