OT Vysoušeč

RV vicek.radek na cpost.cz
Úterý Červenec 2 11:05:44 CEST 2013

Dne 2.7.2013 10:21, Michal Grunt napsal(a):
> Zdravím, potřeboval bych trochu odvlhčit sklep (dle orientačního
> jednoduchého ručkového měřáku je vlhkost kolem 75-80%,

predpokladam, ze to je relativni vlhkost (RH)...

teplota teď přes
> léto cca 13 stupňů, v zimě asi 7-10). Zeď se nezdá vlhká, nebo že by
> byla orosená. Plíseň jsem také skoro žádnou nenašel (vystříkal jsem to
> pro jistotu savem a ještě to přetřu vápnem).

plisne rostou vetsinou pri RH nad 60% - savo vetsinou nic neresi pokud
se neodstrani pricina vlhkosti - pomuze to jen na chvili

Dal by se jednoduchý
> vysoušeč z něčeho ubastlit? Přemýšlel jsem o ventilátoru a vhánět tam
> vzduch z venku nebo ten "vlhký" ven, nebo udělat nějakou nucenou
> cirkulaci vzduchu, ale to je prý ještě horší (asi záleží jak se to
> udělá), protože vzduch z venku vlivem rozdílných teplot zkondenzuje a
> vlhkost se tím ještě zvýší.

ano to tak je - RH je relativni, jelikoz se bere vzhledem maximalnimu
moznemu nasyceni k dane teplote - cim je vyssi teplota tim se da nasytit
vzduch vetsim mnozstvi vodnich par

kdyz se kouknu k sobe na web http://www.jakjevenku.info/ tak vidite, ze
ted je RH cca 58% a rosny bod 14.2°C - pokud byste tedy ted zacal foukat
vzduch z venku do sklepa kde mate 13st tak je to v podstate to same jako
kdybyste tam zapnul mlzeni ;-)

pokud ale to same udelate v zime treba pri teplote -5st a pri stejne RH
58% tak naopak budete sklep vysusovat - protoze az se ten venkovni
vzduch ohreje na teplotu sklepa +7st tak bude mit RH treba jen 15% - to
je duvod proc kdyz si v mrazu doma vyvetrate tak je doma pak silene
suchej vzduch

je to dusledkem toho, ze hodnota maximalniho nasyceni vzduchu vodou neni
linearni krivka - v okamziku kdy prechazi teplota vzduchu pod nulu tak
musi dojit k vymrznuti vody (na grafech je to casto videt jak teplota
chvili bezi po nule - energie se spotrebovava na to vymrznuti) - rozdil
v hmotnosti vody mezi 100% RH pri teplote nad nulou a pod nulou je
radove jiny

Asi by se měla řešit příčina vlhkosti, ale
> než na to dojde tak bych potřeboval, aby byl sklep trochu použitelný.
> Nějaké tipy co bych mohl zkusit? Jaká je vůbec optimální vlhkost ve sklepě?

zalezi asi na co to chcete pouzivat - pokud tam chcete fungovat vy
osobne tak to asi moc reseni nema - pokud jen nechcete aby to plesnivelo
tak staci vetsinou jen zajistit cirkulaci vzduchu v ramci sklepa -
vetsinou plisne rostou po koutech u zeme, kde to spatne cirkuluje