Startovaci baterie v trakcnim rezimu

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Středa Leden 30 12:37:36 CET 2013


Dne 30.1.2013 10:52, RV napsal(a):
> Dne 30.1.2013 9:57, Kuba Jan napsal(a):
>>
>> Technologie trakčních baterií je odlišná v tom, že  vnitřní olověné
>> desky (elektrody) jsou mnohem silnější -  aby odolávaly opakované
>> zátěži. Trakční baterce pak nevadí   vybíjení  v podstatě až na 0%
>> kapacity baterie.
> Toho jsem si vedom
>
>> Jsou stavěny pro cyklický režim nabít/vybít 100 -0 -100%
>> Oproti tomu konveční bateri ( autobaterii ) hluboké vybití vadí - mnohem
>> tenčí desky a tenčí separátor při hlubokém vybití způsobuje rozpad-
>> drolení elektrod.
> No me jde prave o to, ze nejsem s to rict nebo zjistit, co lze brat za 
> hluboke vybiti a take zda ta degradace je linearni zalezitost - tedy 
> ze treba cyklovani v rezimu 100-50-100 nijak vyrazne baterii 
> nedegraduje, ale naopak cyklovani 100-25-100 zpusobuje uz vyrazne 
> problemy v zivotnosti
> dalsi vec jsou terminusytechnicusy - co je 100% a co je 0% - treba 
> klasicke plynovaci napeti kolem 14.4V (6 cl) se udava jako cca 75% nabiti
u stanicni baterie ( trakcni typ )  je to 1,65V na clanek - pri tom se 
bere, ze je baterie uplne vybita a zafunguje odpojovac v logice usmernovace.
Jako nabita baterie pri 20 stupnich celsia se bere 2,44 V na clanek. 
"Udrzovaci" napeti je pak 2,25 V/ clanek kdy usmernovac "dodava" 
konstantni napeti   (54,1-54,8 V  dle teploty na stanicni baterii 4x12V )
Je to pro nejaky typ VARTA - oznaceni nemam. Ale jeden kousek tehle 
"kysele" baterie 12V/ tusim 70Ah mam k dispozici kdyby byl zajem. Byla 
cca 3 roky v provozu, ma tlakove ventily a vyrazena byla z duvodu 
instalace v nevyhovujicim prostoru - maly kabinet. Musela byt nahrazena 
gelovym typem.
>
>> Ta cena u trakčních batt. je daná právě použítím většího množství olova.
>> Co mám zkušenost, tak trakční baterie po cca 8 letech má velké
>> samovybíjení - na dně je mnoho částeček z elektrod a dělají tam zkraty.
>> Po vypláchnutí  , vysypání  a naplnění elektrolytem ( pokud je nálevná)
>> je ta trakční batt.  dále použitelná s cca 80 procenty kapacity.
>> U autobaterie je většinou po takové době tak požkozená konstrukce , že
>> toto není možné.
> z toho vysypani a vyliti mam ale stejne obavu - jednak hromada baterek 
> uz ano neni dolevaci (treba Varta je bez spuntu) a druhak je velke 
> riziko nejakeho vzpriceni a trvaleho zkratu casteckou olova
Jsou tam velke - siroke separatory  mezi deskami a konstrukce to 
"vyprani" umoznuje.
>
>>   V každém případě pokud zabezpečím u konvenční baterie aby se
>> nevybíjela až k nule určitě lze místo trakčních využít při minimálně o
>> třetinu menší hmotnosti.
>> Z praxe vím, že náhrada trakční baterie v invalidním vozíku nebyla
>> úspěšná - cca po roce  byla nová baterka zničená.  Trakční tam vydrží
>> cca 4 roky...
>> Tam byl ale asi problém s trvale velkými proudy při vybíjení.
>
> Jak hluboke vybijeni v tom voziku probiha (pocitam ze tam se jde na krev
Vozik zacne pri vybiti "bzucet" , na baterce je  pri tom cca 10,5V. 
Zvlasntni je, je u automobilove baterie je tech 10,5V uz velmi mekkych, 
u te trakcni to jeste bez problemu hybe vozikem.

> ) a kolik C se z neho bezne bere?
Pri rozjezdu i 100A, pri jizde 20-60A, ustalena jizda na rovine ca 15A .
>
> Ty baterky jsou hrozne osidna vec - me treba ve vsech mobilech lionky 
> vydrzely vic nez 4 roky - nikdy jsem nemusel kupovat nahradni baterii, 
> ale moje zena a dite - ty je kraglujou co rok to baterka.
>
> Jenze ja jsem treba zvyklej mit pichlej telefon na kabelu k PC (u 
> iPhonu jsem mel doma dock) a mobil se mi bezne nevybije hloubeji nez 
> na cca 25%.



Další informace o konferenci Hw-list