RE: Problém s komutátorovým motorkem

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Leden 23 09:41:48 CET 2013


Rozhodně bys jí měl nafotit, protože takovýhle unikát rozhodně za pár fotek stojí.

Jakub Šerých

> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
> Behalf Of Pavel Troller
> Sent: Wednesday, January 23, 2013 8:54 AM
> To: hw-list na list.hw.cz
> Subject: OT: Problém s komutátorovým motorkem
> 
> Zdravím,
>   mám takovou malou ruční vrtačku, vhodnou pro středně hrubé ruční práce,
> jako je ruční vrtání DPS apod. Úžasné je na ní to, že je to komplet ruční
> výroba, dostal jsem ji darem od tchána, sám ji vyráběl a všem se hrozně líbí.
> Má ale problém. Funguje, ale bere dost proudu a zahřívá se. Je v ní poctivý
> universální (s vinutým statorem) komutátorový motor, malý, ale "plně
> vyvinutý", napočítal jsem 7 pólů rotoru a 14 lamel komutátoru. Průměr rotoru
> je tak 25 mm, komutátor může mít 15 mm, má to i krásné miniaturní uhlíky. Je
> určen na 12V.
>   Zjistil jsem, že při otáčení se silně mění proud, kolísá mezi dvěma
> hodnotami, kde jedna je skoro 2x tak vysoká než druhá. Napřed jsem si
> tipoval svody v komutátoru, tak jsem jej důkladně vyčistil (proškrábat mezi
> lamelami se mi ale nepodařilo, protože mezery jsou tak jemné, že tam
> nemám co strčit).
> Tak jsem se dal do měření rotoru ohmmetrem. Zjistil jsem zarážející věc, že
> všechny lamely jsou spolu do jisté míry propojené, ať vezmu jakoukoliv a
> druhý pól ohmmetru připojuji kolem dokola ke všem ostatním, vždy naměřím
> odpor v řádu ohmů, od tak 3 do cca 9. Největší odpor je na protilehlých
> lamelách (tedy jak jsou přiloženy kartáče), kde ovšem je na části lamel odpor
> právě těch 9 ohmů, na další části 6 a jeden pár má dokonce jen nad 4 ohmy.
> To je odpor, který obvykle naměřím mezi sousedními lamelami - bývá 4.5 -
> 4.7.
> Když motor napájím tak, aby měl jen malou sílu, vidím, že "tahne" ve všech
> případech, ale nejlépe tehdy, když bere nejmenší proud. V polohách se
> zvýšeným proudem má sílu výrazně menší, ale stejně je schopen se z té
> polohy roztočit, když je napětí dostatečné (jmenovité). Vyloženě mrtvou
> polohu nemá.
>   Co tomu může být ? Spálené to nevypadá, nesmrdí to, je pravda, že vinutí
> má poměrně tmavou barvu, ale nevím, možná to je přirozená barva toho
> laku.
> Zkraty mezi vinutími ? Vnitřní zkrat v jednom vinutí ? To je asi ve své podstatě
> jedno. Převinout to při té velikosti jít může, ale já na to rozhodně nemám
> prostředky a nevím o nikom, kdo by takovýhle "speciál" za rozumnou cenu
> udělal. Ještě jsem neřekl, že motorek je ruské výroby.
>   Myslíte, že je možné s tím něco udělat, nebo mám jen pokrčit rameny, dát
> to zpátky dohromady a používat s tím, že se to nesmí přehánět a vždy ji
> nechat po nějaké době odpočinout ?
> 
> Zdraví Pavel
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list