OT: Problém s komutátorovým motorkem

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Leden 23 08:54:02 CET 2013

Zdravím,
  mám takovou malou ruční vrtačku, vhodnou pro středně hrubé ruční práce, jako
je ruční vrtání DPS apod. Úžasné je na ní to, že je to komplet ruční výroba,
dostal jsem ji darem od tchána, sám ji vyráběl a všem se hrozně líbí. Má ale
problém. Funguje, ale bere dost proudu a zahřívá se. Je v ní poctivý
universální (s vinutým statorem) komutátorový motor, malý, ale "plně vyvinutý",
napočítal jsem 7 pólů rotoru a 14 lamel komutátoru. Průměr rotoru je tak 25
mm, komutátor může mít 15 mm, má to i krásné miniaturní uhlíky. Je určen na
12V.
  Zjistil jsem, že při otáčení se silně mění proud, kolísá mezi dvěma
hodnotami, kde jedna je skoro 2x tak vysoká než druhá. Napřed jsem si tipoval
svody v komutátoru, tak jsem jej důkladně vyčistil (proškrábat mezi lamelami
se mi ale nepodařilo, protože mezery jsou tak jemné, že tam nemám co strčit).
Tak jsem se dal do měření rotoru ohmmetrem. Zjistil jsem zarážející věc, že
všechny lamely jsou spolu do jisté míry propojené, ať vezmu jakoukoliv a
druhý pól ohmmetru připojuji kolem dokola ke všem ostatním, vždy naměřím
odpor v řádu ohmů, od tak 3 do cca 9. Největší odpor je na protilehlých
lamelách (tedy jak jsou přiloženy kartáče), kde ovšem je na části lamel odpor
právě těch 9 ohmů, na další části 6 a jeden pár má dokonce jen nad 4 ohmy.
To je odpor, který obvykle naměřím mezi sousedními lamelami - bývá 4.5 - 4.7.
Když motor napájím tak, aby měl jen malou sílu, vidím, že "tahne" ve všech
případech, ale nejlépe tehdy, když bere nejmenší proud. V polohách se
zvýšeným proudem má sílu výrazně menší, ale stejně je schopen se z té polohy
roztočit, když je napětí dostatečné (jmenovité). Vyloženě mrtvou polohu nemá.
  Co tomu může být ? Spálené to nevypadá, nesmrdí to, je pravda, že vinutí
má poměrně tmavou barvu, ale nevím, možná to je přirozená barva toho laku.
Zkraty mezi vinutími ? Vnitřní zkrat v jednom vinutí ? To je asi ve své
podstatě jedno. Převinout to při té velikosti jít může, ale já na to rozhodně
nemám prostředky a nevím o nikom, kdo by takovýhle "speciál" za rozumnou cenu
udělal. Ještě jsem neřekl, že motorek je ruské výroby.
  Myslíte, že je možné s tím něco udělat, nebo mám jen pokrčit rameny, dát to
zpátky dohromady a používat s tím, že se to nesmí přehánět a vždy ji nechat po
nějaké době odpočinout ?

Zdraví Pavel