Elektronika do auta.

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Pondělí Leden 21 11:24:12 CET 2013


Na MCU do auta jsou jine veci dulezitejsi nez FRAM. Kdyz se podivate treba na soucastky od Renesas (nejvetsi dodavatel v segmentu), zjistite, ze kazda pamet ma ECC, ktery dokaze detekovat (a opravovat chyby). Ma to FLASH na program, ma to RAMka, maji to interni registry, ma to E2PROM. Chyba ECC je vyjimka, kterou si muzete v SW osetrit prakticky cokoliv. S takovym MCU se vam nestane, ze po case prestane ADC merit, protoze se mu shodil bit v konfig registru. Na ukladani nekolika dat v MCU je idealni zalohovana (eg. supercapem) onchip RAMka nebo jiz drive zminena E2PROM. JM
P.S. Od jiste doby me hrozne rozciluji nove merici pristroje. Dnes je trend, ze se vsude davaji WIN (asi proto, ze je na to hodne lidi, kteri umi ve WIN programovat a tak to vyjde levne, takovy vyvoj). Ale ma to dve zasadni nevyhody - 1) start takoveho pristroje je katastrofalne dlouhy a 2) nevim proc, ale vetsina pristroju si "nepamatuje" stav pred vypnutim. Naprosta katastrofa je jeden z poslednich rucnich spektraku od firmy Ag*****. Predstavte si, jak lezete nekde na stozar (na strechu) s takovym rucnim pristrojem, tam si ho zapnete (cekate 10 minut, nez to nabooooooooooooootuje), pak jeste musite pomackat cca 6 tlacitek pro obnoveni konfigurace (recall), nebo cca 20 tlacitek, pokud chcete neco nastavit, aby to delalo, to co potrebujete. Sice "marketingove" takovy pristroj umi vsechno (a lepe nez ty stare kusy bez WIN), ale IMHO pro me je to "kram az na pudu". Proto jsem docela rad, ze napriklad rady MSOX/DSOX 1,2,3 a 4 ted delal tym "starych vyvojaru", kteri vyvijeli stare kousky, jako treba HP54645. Startuje to instantne. A i kdyz tomu "brutalne" utrhnu sitovou snuru, tak se to po dalsim zapnuti ocitne presne v takovem stavu, jaky byl pred ti "brutalnim" utrhnutim. BTW, pokud to nevite, jak si zobrazit autory osciloskopu na techto radach, tak se to dela stiskem UTILITY->OPTION a pak 4x stisknout seste "soft" tlacitko (a pokazde to pise, ze na nem neni zadna funkce ;).

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Monday, January 21, 2013 10:28 AM
To: HW-news
Subject: Re: Elektronika do auta.

Na tyhle věci je optimální paměť FRAM. Na rozdíl od EEPROM nemá omezený počet zápisů a zápis je rychlý, takže jí můžete na příslušné proměnné používat jako RAM. Výpadky napájení pak nemusíte řešit.
Anděl

Dne 21.1.2013 9:21, Tomáš Hamouz napsal(a):
> Myslím že si jen nerozumíme.
>
> Souhlasím se vším, co jste napsal.
>
> Já měl na mysli ješto to, že pokud má zařízení uchovávat svůj stav 
> trvale (např. počitadlo kilometrů nebo motohodin), musí mít ještě 
> nějak ošetřené aby zcela neočekávaným zásahem (utržení baterky) 
> nepřišlo o svoji historii.
>
> Jedna z variant je třeba ta vestavěná baterie, jiná je detekce výpadku 
> napájení a uklizení stavu do zálohovací paměti. Jde o to, aby zařízení 
> na takovou situaci bylo připravené.
>
> Tomáš
>
>
> PL>  Tomu nerozumim. Myslel jsem si, ze jde o nejake zarizeni do auta.
> PL>  Tedy nejakou skatuli, ktera ma v sobe nejakou elektroniku, mozna 
> PL> nejake  vysokoodberove casti (zarovky, rele, motor) a pak nejaky 
> PL> spinany  step-down zdroj, ktery tu elektroniku napaji. Tento zdroj 
> PL> je pripojeny  na palubni sit 12V, pricemz tato sit muze trpet ms vypadky nebo poklesy.
>
> PL>  Tak pokud tento popis odpovida zadani, tak plati, co jsem napsal.
> PL>  Ten zdroj (myslim ten muj step-down, v te krabici) proste musi 
> PL> byt  zkonstruovany tak, aby odpovidal kvalite vstupniho napajeciho napeti.
> PL>  A pokud neni ze svych zasob schopen pokryt vypadky vstupniho  
> PL> napajeni, tak by mel byt schopny zajistit aspon provoz dulezitych  
> PL> casti (elektronika) a odpojit napajeni vysokospotrebovych casti  
> PL> (ty zarovky, rele, motory atd., ale samozrejme jen ty _svoje_).
>
> PL>  Proboha udelat zarizeni, spolehlive napajene z palubni site auta  
> PL> neni pristani na Marsu. A s temi vypadky to zase neni zhave, proto  
> PL> ma baterka v auta nizky vnitrni odpor, aby byla schopna pokryt  
> PL> zvysenou spotrebu. Jinak by pri delsim vypadku odpadla rele, ktera  
> PL> spinaji dalsi casti, nezbytne pro beh motoru.
> PL>  Mam (jako jiste mnozi) v aute taky nejakou svou elektroniku. 
> PL> Pokud  je baterka totalne vybita, tak pri pokusu o start odpadne 
> PL> rele, ktere  ten starter spina, takze se start proste nepovede. 
> PL> Ale moje elektronika  vesele zije dal, proste pokles napeti na par 
> PL> ms prece nemuze rozumne  dimenzovany step-up (nebo dokonce sepic) rozhodit.
>
> PL>  PL
>
> PL>  *******************************
>
> PL>  From: "Tomáš Hamouz"<hamouz na alsoft.cz>
> PL>  To: "HW-news"<hw-list na list.hw.cz>
> PL>  Sent: Friday, January 18, 2013 1:44 PM
> PL>  Subject: Re: Elektronika do auta.
>
>
> PL>  | Domnívám se že Vám nedochází že se jedná o elektroniku 
> PL> napájenou ze  | zdroje, ke kterému má přístup ještě někdo jiný a 
> PL> který s ním může  | dělat cokoliv.
> PL>  | Nastartovat, pustit ventilátor, odpojit baterku...
> PL>  |
> PL>  | V takovém případě nezbývá než mít zařízení udělané tak, aby byl 
> PL> na  | obdobné katastrofy připravené.
> PL>  |
> PL>  | Tomáš
> PL>  |
> PL>  |
> | PL>>  No nevim. Je zde snaha co nejlepe resit nasledky, ale ne pricinu problemu.
> | PL>>  Udelat system odolny proti padu je urcite fajn. Ale melo by se 
> | PL>> predevsim  (podle me) resit to, aby k tem padum vubec 
> | PL>> nedochazelo (nebo max. velmi  vyjimecne). Pripada mi to jako 
> | PL>> resit jak co nejvic urychlit leceni zlomene  nohy misto toho, jak vyresit, abych si ji vubec nezlomil.
> PL>  |
> | PL>>  Pokud vite, ze mate ms vypadky napajeni - to je tak velky 
> | PL>> problem vylepsit  ten zdroj tak, aby par ms vydrzel? Pokud je 
> | PL>> to elektronika, tak jeji odber  snad neni buhvijak velky, takze 
> | PL>> to udrzi bezne kondenzatory vyrazne dele,  nez par ms. Mate 
> | PL>> vstupni kondenzatory oddelene diodou, abyste z tech  
> | PL>> kondenzatoru nepomahal zivit startovani? Pokud je tam neco, co 
> | PL>> ma velky  odber (rele, motor atd.), tak at vypadne napajeni tem 
> | PL>> vysokoodberovym castem,  ale elektronika at ma zachovane 
> | PL>> napajeni (opet analogie s clovekem: pri  nedostatku kysliku, zivin, tepla atd. zacnou odumirat periferie, ale mozek  a srdce dostava vse, co jeste zbyva).
> PL>  |
> | PL>>  A je nutne pri vypnuti udelat "havarii"? Nemuze byt 
> | PL>> elektronika napajena  neustale? Pripadne pokud by to bylo 
> | PL>> nutne, tak at se ta elektronika vypne  sama po radnem ukonceni.
> PL>  |
> | PL>>  PL
> PL>  |
> | PL>>  ************************************
> PL>  |
> | PL>>  From: "Josef Štengl"<ok1ced na nagano.cz>
> | PL>>  To: "HW-news"<hw-list na list.hw.cz>
> | PL>>  Sent: Friday, January 18, 2013 9:53 AM
> | PL>>  Subject: Re: Elektronika do auta.
> PL>  |
> PL>  |
> | PL>>  | Výpadky ani ne, ale poklesy napětí (jednotky ms).
> | PL>>  |
> | PL>>  | Startování (nejvíce kritické)  |  | Zapínání ventilátorů, 
> | PL>> klimatizace, elektrický (elektrohydraulický)  | posilovač 
> | PL>> řízení (pro těžší auta i 1–2kW  špičky, zvláště když auto  | 
> | PL>> stojí) a podobně.
> | PL>>  |
> | PL>>  | A samozřejmě je velký výpadek při vypnutí :-).
> | PL>>  |
> | PL>>  | ced
> | PL>>  |
> | PL>>  |
> | PL>>  | Dne 17.1.2013 20:28, Petr Labaj napsal(a):
> ||>>>  Ja jsem nejak nepochopil, kdy k tem vypadkum dochazi.
> ||>>>  K tomu dojde pri vypnuti daneho zarizeni, nebo tam jsou vypadky napajeni?
> PL>  |
> PL>  _______________________________________________
> PL>  HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz  
> PL> Hw-list na list.hw.cz  http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list