Elektronika do auta.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Leden 18 16:20:25 CET 2013


Moje posledni odpoved na tohle tema:

- Rec zde byla o kusovce, nejakem reseni pro zavodni auto. Ne o milionech kusu.
Samozrejme u velkoseriovky jsou podminky ponekud jine. I kdyz principy zustavaji.
Citat: "Robim pocitadlo do auta (nie do modelu) pre jedneho znameho na preteky (nic 
seriove). Je tam len MCU a snimac ktory snima impulzy."
- Ano, jiste existuji i mezni situace, jako je havarie nebo vyndani baterky. Taky jsem
nepsal, aby tam proti tomu nebyla ochrana (Muj citat: "Udelat system odolny proti padu
je urcite fajn."). Ale trvam na tom, ze nejdulezitejsi je (a to i v jinych oblastech) radeji
problemum predchazet, nez je pak (byt velmi sofistikovane) resit. Povazovat periodicky
se vyskytujici vypadky za "standard" je proste podle me spatne.

Predem se omlouvam za zlehceni problemu: moje auto sice mechanicky zevnitr
pri vyndane baterce zamknout jde, ale zase ma jinou nectnost. Kdyz z neho vyndam
nadrz, a dokonce i kdyz tam nadrz zustane, ale neni v ni nafta, tak najde nastartovat.

PL

**************************************

Nevim, já Vám taky uplně nerozumím, že máte svou elektroniku v jednom
autě to je hezké, ale vy třeba se chováte naprosto bežně standardně, představte
si, že Vaše elektronika je v několik tisících, milionéch autech, a tam se najde
pár blbců, co potřebujou něco přivařit tak si vemu jeden a druhý kabel z baterky
a jdou na věc uznávám je to přitažené za uši jak jim zabráníte, bude se měnit
baterka jen v servisu a nebude k ní přístup. Preventivně každý rok... Ono to
fakt nebude černobilé a pokud to zařízení nevadí tak mi to ošetření přijde ideální,
co udělá vaše zařízení při výměnně baterie, sice jste zabezpečil, zdroj a vše, ale
když někdo vymění baterku co budete dělat. Jo jen tak mimochodem zkuste si
u Octavie II vyndat baterku a zamknout auto klíčem :-D Všechny zámky jsou zaslepné
kromě u řidiče. Ano klíčem si auto odemknete, ale pokud jsou odemčené všechny
dveře a vy vyndáte baterku, a chcete zamknout tak sice otočíte klíčem zamknete
dveře řidiče a ostatní nemají jak dostat povel a nezavřou se... A mechanicky zevnitř
auta to taky bohužel nejde naprosto skvělá funkce, která Vás naštve až to zažijete....
Jo a další naprosto úspešný argument je ten, že třeba když testeři testují software,
tak největší úspěšnost k nalezení chyby mají Ti, kteří "nevědí" k čemu software slouží,
a místo správného používání, jen zuřivě "mlátí" do klávesnice a zkouší ruzné volby,
a funkce naprosto nelogicky jak je nikdo v životě používat nebude, fakt jsem na tu
statistiku vejral jak blázen :-D


Zdeněk Aster 


---------- Původní zpráva ----------
Od: Petr Labaj <labaj na volny.cz>
Datum: 18. 1. 2013
Předmět: Re: Elektronika do auta.


Tomu nerozumim. Myslel jsem si, ze jde o nejake zarizeni do auta.
Tedy nejakou skatuli, ktera ma v sobe nejakou elektroniku, mozna nejake
vysokoodberove casti (zarovky, rele, motor) a pak nejaky spinany
step-down zdroj, ktery tu elektroniku napaji. Tento zdroj je pripojeny
na palubni sit 12V, pricemz tato sit muze trpet ms vypadky nebo poklesy.

Tak pokud tento popis odpovida zadani, tak plati, co jsem napsal.
Ten zdroj (myslim ten muj step-down, v te krabici) proste musi byt
zkonstruovany tak, aby odpovidal kvalite vstupniho napajeciho napeti.
A pokud neni ze svych zasob schopen pokryt vypadky vstupniho
napajeni, tak by mel byt schopny zajistit aspon provoz dulezitych
casti (elektronika) a odpojit napajeni vysokospotrebovych casti
(ty zarovky, rele, motory atd., ale samozrejme jen ty _svoje_).

Proboha udelat zarizeni, spolehlive napajene z palubni site auta
neni pristani na Marsu. A s temi vypadky to zase neni zhave, proto
ma baterka v auta nizky vnitrni odpor, aby byla schopna pokryt
zvysenou spotrebu. Jinak by pri delsim vypadku odpadla rele, ktera
spinaji dalsi casti, nezbytne pro beh motoru.
Mam (jako jiste mnozi) v aute taky nejakou svou elektroniku. Pokud
je baterka totalne vybita, tak pri pokusu o start odpadne rele, ktere
ten starter spina, takze se start proste nepovede. Ale moje elektronika
vesele zije dal, proste pokles napeti na par ms prece nemuze rozumne
dimenzovany step-up (nebo dokonce sepic) rozhodit.

PL

*******************************

From: "Tomáš Hamouz" <hamouz na alsoft.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, January 18, 2013 1:44 PM
Subject: Re: Elektronika do auta.


| Domnívám se že Vám nedochází že se jedná o elektroniku napájenou ze
| zdroje, ke kterému má přístup ještě někdo jiný a který s ním může
| dělat cokoliv.
| Nastartovat, pustit ventilátor, odpojit baterku...
| 
| V takovém případě nezbývá než mít zařízení udělané tak, aby byl na
| obdobné katastrofy připravené.
| 
| Tomáš
| 
| 
| PL> No nevim. Je zde snaha co nejlepe resit nasledky, ale ne pricinu problemu.
| PL> Udelat system odolny proti padu je urcite fajn. Ale melo by se predevsim
| PL> (podle me) resit to, aby k tem padum vubec nedochazelo (nebo max. velmi
| PL> vyjimecne). Pripada mi to jako resit jak co nejvic urychlit leceni zlomene
| PL> nohy misto toho, jak vyresit, abych si ji vubec nezlomil.
| 
| PL> Pokud vite, ze mate ms vypadky napajeni - to je tak velky problem vylepsit
| PL> ten zdroj tak, aby par ms vydrzel? Pokud je to elektronika, tak jeji odber
| PL> snad neni buhvijak velky, takze to udrzi bezne kondenzatory vyrazne dele,
| PL> nez par ms. Mate vstupni kondenzatory oddelene diodou, abyste z tech
| PL> kondenzatoru nepomahal zivit startovani? Pokud je tam neco, co ma velky
| PL> odber (rele, motor atd.), tak at vypadne napajeni tem vysokoodberovym castem,
| PL> ale elektronika at ma zachovane napajeni (opet analogie s clovekem: pri
| PL> nedostatku kysliku, zivin, tepla atd. zacnou odumirat periferie, ale mozek
| PL> a srdce dostava vse, co jeste zbyva).
| 
| PL> A je nutne pri vypnuti udelat "havarii"? Nemuze byt elektronika napajena
| PL> neustale? Pripadne pokud by to bylo nutne, tak at se ta elektronika vypne
| PL> sama po radnem ukonceni.
| 
| PL> PL
| 
| PL> ************************************
| 
| PL> From: "Josef Štengl" <ok1ced na nagano.cz>
| PL> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
| PL> Sent: Friday, January 18, 2013 9:53 AM
| PL> Subject: Re: Elektronika do auta.
| 
| 
| PL> | Výpadky ani ne, ale poklesy napětí (jednotky ms).
| PL> | 
| PL> | Startování (nejvíce kritické)
| PL> | 
| PL> | Zapínání ventilátorů, klimatizace, elektrický (elektrohydraulický) 
| PL> | posilovač řízení (pro těžší auta i 1–2kW špičky, zvláště když auto 
| PL> | stojí) a podobně.
| PL> | 
| PL> | A samozřejmě je velký výpadek při vypnutí :-).
| PL> | 
| PL> | ced
| PL> | 
| PL> | 
| PL> | Dne 17.1.2013 20:28, Petr Labaj napsal(a):
|| >> Ja jsem nejak nepochopil, kdy k tem vypadkum dochazi.
|| >> K tomu dojde pri vypnuti daneho zarizeni, nebo tam jsou vypadky napajeni?
|
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
=



_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list