Elektronika do auta.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 17 00:50:47 CET 2013

K cemu prosim ma byt low-drop, kdyz se to bude napajet z 9V ?

PL

********************************

From: "Radek Benedikt" <benedikt na lphard.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, January 17, 2013 12:34 AM
Subject: Re: Elektronika do auta.

> Robim pocitadlo do auta (nie do modelu) pre jedneho znameho na preteky (nic
> seriove). Je tam len MCU a snimac ktory snima impulzy.
> A chcem sa spytat ako mam osetrit napajanie a vstup proti ruseniu. Staci z
> 12V stablizator + nejake C a na vstup optoclen? alebo este nejake prepetove
> ochrany?

Neni to tak slozite, ale je tam par fint. Spinanen verze nemam zas
tolik osahnute (cti promerene zkusebnou) takze se vyjadrim jen k
linearni verzi s napajenim logiky 5V.
ad1] jsou tam dost slusne pozadavky na odolnost vuci prepeti a i pres
ruzne transily na vstupu doporucuji zapomenout na 7805. Chce to neco
lepsiho, nejlepe low-drop out s dostatecnym vstupnim napetim. Pokud si
po tech letech spominam tak neco jako 2931 je celkem dostupne a melo by
vyhovet.
ad2) neni moc vhodne to napajet z "tvrdych" 12V.. Je mnohem lepsi aby
na vstupu stabilizatoru bylo 9V pri plnem zatizeni a ty 3V utopit na
kombinaci pojistka civka odpor dioda. To vse jako zebricek pospojovane
kondenzatory na zem.. V podstate jde o kombinaci trech filtru za sebou.
Tj. RC - LC - RC. Za tim, tusim poslednim, RC clankem je k zemi transil.
Davat ho moc na vstup nema zas tolik smysl, jednak je ohrozovan pak kde
cim a navic je rychly a tak je schopny vygenerovat i problemy s EMC.
ad3) je to pomerne dost o kvalite tech vstupnich kondenzatoru, jsou
impulsne namahane pomerne velkym napetim. Ten R v RC filtru take
nezapomenou nadimenzovat na prislusny ztratovy vykon.

Obdobne je to u vstupu, Optrony jsou sice hezka vec, ale v podstate nic
neresi. Zemni smycky, co by se musely za jejich pomoci likvidovat v
podstate v aute nejsou. Ruseni ano, ale to ten optron stejne neresi.
Pravda, neposle ho dal do procesoru, ale to ruseni ten optron odpraskne.
A pokud je ten optron rozumne odruseny, tak je tam v podstate nanic. RC
clanky, tam stejne musi byt a pokud se to neprezene s jejich rychlosti,
tak to pochytaji. Rozumne velke odpory v RC clancich (tj. dostatecne
velke) a dva RC clanky zasebou. V prostredku je to navic orezane
transilem.U tech R v RC clancich tentokrat nejde moc o vykonove
zatizeni, ale o napetove. Ty C musi byt opet impulsne zatizitelne.

Radek (benedikt2hw.cz)