Snížení otáček asynchronního motoru

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Úterý Leden 15 22:31:32 CET 2013

Snížení otáček sériovou diodou (u univerzálního motoru vysavače) mělo za
následek zničení komutátoru. Značka Parkside.  Odělal jsem to před časem
kolegovi na odsávání pilin při hoblování.
Tak ho vyreklamoval, a ten nový vysavač  odešel do týdne. Další kousek
mu přišel z reklamace s fotografiemi - vypálený komutátor po obvodu. A s
doporučením, aby si nechal zkontrolovat
rozvod 230V. A že  další reklamace stejné závady už nebude zdarma.
A pak jsme v šeru zjistili, že když je v sérii se sítí dioda, pěkně to
tam na komutátoru hořelo. Nejsíš to má na svědomí ss. složka napětí a
velká indukčnost v sérii .  Takže jsem slepil riakový regulátor a už je
to v pohodě.
Podotýkám, že dioda v sérii naprosto bez problémů funguje už dlouhé roky
u vrtačky narex, kde je sice také univerzální motor, ale asi jsou tam
jiné  napěťové poměry a ss napětí komutátoru nevadí.

Píšu to jen aby jste nemusel za chvíli sekat vanu a dolovat dmychadlo
ven.  Ten regulátor s triakem je jednoduchá záležitost....
třeba: http://modely.martin-novak.name/?p=29