Zahada FM35

AZE aze na seznam.cz
Středa Leden 9 18:29:43 CET 2013

Orientační zkouška 3. harmonické na FM autorádiu odhalila, že noname TX
skupiny 1 je více slyšet na 105,1 (displej zobrazuje jen desetiny, krok
ladění je 50kHz), a u toho Carsona je to víc ke 105,2. Takže oscilátory se
stejmým krystalem kmitají o nějaký ten kHz vedle a při rozteči 10 kHz to už
vadí. Zakopaný pes tedy bude v zapojení oscilátorů a asi by to šlo napravit.
Mylně jsem vycházel z předpokladu, že krystalová stabilita je i
kompatibilita :)
Ještě si zkusím jen tak pro zajímavost vyzkoušet dosah na zemi. Proudy obou
z 10 NiMH článků jsou 100mA a 95 mA, bez krystalu č.1 bere 60mA, Carson
20mA. Tomu asi odpovídá i síla pole podle improvizovaného indikátoru, Carson
ji má asi 3-4x vyšší. Stará dobrá AM40 Futaba se svými 210/55 mA vede.
Kde jsou ty časy s poctivých dvoučinných PA s 2xKSY34...:)
Samozřejmě bych si dnes netroufal nic z toho dát do letadla, pro tyto účely
mám 2,4GHz Optic6.
aze

----- Original Message -----
From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Wednesday, January 09, 2013 2:56 PM
Subject: Re: Zahada FM35

Ono to může být ještě trochu složitější...

Kromě odlišné modulace (nevím, jestli se ještě dnes používají dva
systémy, tedy synchronizační puls nebo mezera, jako to měl kdysi
Graupner vs. ostatní) se může natolik lišit krystal v přijímači, že jeho
oscilátor nekmitá a Rx tudíž nefunguje... Mám na mysli třeba použití
paralelní vs. sériové rezonance. Odedávna se rozlišují krystaly pro
určitý typ souprav (myslím tím především výrobce), jak už tu psal kolega.

Ad selektivita: ano, speciálně u přijímače s dvojím směšováním je
taková, že pokud se řetězec třeba shodou okolností "uladí" o 1 kanál,
tak by se ani z toho metru nemělo nic dít.

Další možný rozměr do toho všeho zavádí tzv. "inteligentní" přijímače,
jejichž dekodér je tvořen MCU. Někdy se to pak chová tak, že pokud není
přijímač naučen na mateřský vysílač, tak ho ignoruje. Identifikace
správný/nesprávný se přitom děje např. přesným měřením délky rámce,
délky synchropulsu apod.

Bez základní obvodové analýzy především přijímače, měření osciloskopem
připojením ještě před dekodér atd. se nepodaří problém 100% objasnit.
Speciálně je-li to do éra (jak by dle pásma mělo být), bych nepodnikal
žádná náhradní řešení typu "hele, ono to najednou nějak funguje, to bude
dobrý"...

---
Jirka