Dural - vysledky po mych dotazech a dalsi otazky:)

Ales Prochaska prochaska na alsoft.cz
Středa Leden 2 18:41:00 CET 2013

> rim rezanim/vrtanim/zavitovanim mi vznikla hromada hlinikovych pilin
> a spon. Napada vas na co by se daly vyuzit, nez je prachsproste
> zahodim?

Hliník třísky, bez železa, 18 Kč/kg :-)

> mnohem vetsim problem nez zavity se ukazalo vrtani (2.5mm prumer).
> Mazu, vrtam po par mm (mozna spis ani ne) a vytahuju vrtak. Po
> kazdem vytazeni je pres celou delku vrtaku v drazkach spona. Nejaka
> finta, aby se lamala na kusy a sama vypadla? Je to otravne porad
> rozsjizdet/zastavovat vrtacku a mezitim odmotavat sponu z vrtaku:( A
> stejne se mi uz podarilo vrtak kousnout a zalomit:( Mimochodem - pri
> pouziti hodne stareho (a hlavne tupeho) vrtaku se spona netvori,
> vznikaji drobne piliny (ale to neni reseni, skoro to nevrta a hodne
> [...]

Stačí na vrták střídavě tlačit a povolovat (bez zpětného pohybu,
normálně se to programuje jako zastavení posuvu na dvě otáčky
vrtáku). Plus to vyjetí z díry zhruba po hloubkách odpovídajících
průměru vrtáku.

Také je dobré dodržovat rychlost posuvu, moc rychle i moc pomalu (což
je nejčastější chyba při ručním vrtání) je špatně. Pro běžné vrtáky
platí posuv 1 % průměru na otáčku.

Když je těch děr hodně tak je dobré si sehnat vrtáky na hliník. Mají
úhel břitů 130 stupňů a menší stoupání šroubovice než univerzální
vrtáky.

Aleš Procháska