Elektronický startér

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Únor 23 20:39:30 CET 2013

Zdravím,

> Experimentálně se dá jasně dokázat, že se zářivka rozsvítí i když tlumivku
> nahradíme odporem stejné hodnoty, jako její impedance při 50 Hz. Z toho
> jasně plyne, že indukční jevy k rozsvícení nejsou potřeba.

Zkuste jiný experiment, prosím.
Vezměte obyčejnou zářivku s obyčejnou tlumivkou a obyčejným startérem.
ZKRATUJTE obě vlákna.
Pak startujte.
Bude to trvat déle, neboť vlákna nemohou žhavit, ale zářivka nakonec chytne.
A teď mi prosím vysvětlete, jak to, že chytne, když Tam podle Vás nevzniká
vyšší napětí než běžné napětí sítě.
Jako srovnávací experiment ji můžete nechat chytit bez použití startéru.
Myslim, že se načekáte.
Jako třetí pokus (ten jsem nedělal) ji zkuste nastartovat se zkratovanými
vlákny, ale s odporem místo tlumivky.
Podotýkám, že takto běžně "opravuji" zářivky, kterým se vlákna přeruší, ale
ještě mají dobrou emisní schopnost. Ta zářivka už pak dlouho nevydrží,
protože studený start ničí i ty zbytky vláken, ale pár týdnů ještě jede,
než se zmůžu na to dojít pro novou :-).

Můj závěr je:
Při startování se uplatní více faktorů: Minimálně je to zvýšení napětí
pulsem na tlumivce a nažhavení vláken, možná i velké dU/dt, což podle mne
může též výbor vyprovokovat. Pro zapálení výboje nemusí nutně nastat všechny
tyto faktory - chytne jak při dobrém nažhavení i bez pulsu, tak i pulsem
bez nažhavení.

> Je dobré si uvědomit, že nažhavená zářivka má už vlastně výboj zapálený.

Nemá a nemůže mít, neboť je zkratovaná startérem.
V okamžiku rozpojení startéru nastává přechodový děj, při kterém teprve výboj
vznikne.

> Naopak když je zářivka velmi stará, může se stát, že poměry v trubici vedou
> k vyššímu napětí a tehdy se startér zapaluje stále dokola. Když je ve
> vhodném okamžiku vypojen, zářivka se rozsvítí a tak zůstane.

To je samozřejmě pravda.

Zdraví Pavel