Zarovky ci zarivky s bankou z kremenneho skla -- ktere?

Marek Peca marek na duch.cz
Pondělí Únor 18 10:23:00 CET 2013

Dobry den,

pro pokusy s optickym cerpanim par zasaditych kovu bych rad poridil banku
z kremenneho skla (taveneho kremene)*. Potrebuji, aby banka neobsahovala
jine primesi, nez SiO2, a aby vydrzela vakuum.

Dle kusych informaci z internetu se cisty amorfni kremen pouziva(l) i pro
banky zarovek vyssich vykonu. Dale jsem se docetl, ze v dnesnich zarovkach
prilis velky podtlak neni (0.7atm?), takze evakuaci asi nemuseji vydrzet.
Ve vnejsich bankach vysokotlakych sodikovych vybojek TESLA udajne vakuum
bylo, ale zas mi neni znamo, jestli byly z cisteho kremenneho skla.

Nevite nekdo, ktere zarovky ci vybojky by splnovaly to, co hledam?

Motivace je jasna, komercni taveny kremen je dost draha vec, jen kadinka
0.2l stoji 1-2kKc a navic ma prilis silne steny. Banka ze svitidla by byla
levna a elegantni.

Dekuji za tipy,
Marek P.

---
* Co me k tomu vede: potreba vydrzet dlouhodobe pary agresivnich kovu, co
mozna nejmensi ztraty na 5-10GHz, vydrzet vakuum (0.01atm) pri tenkych
stenach. Borokremicite sklo dle literatury na tom neni s tim utlumem uplne
dobre. Jsou hlaseny pokusy s uzavrenim plynu do evakuovaneho kovu, ale to
je nesmirne narocne (sklenena okna, opet vyber kovu -- ty mrchy zerou i
zlato).