Vyucba elektroniky na Slovensku

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Neděle Únor 10 09:08:08 CET 2013

pravidelne sa tu stazujeme, tak moja cerstva skusenost :-)

Vcera sa skoncila sutaz Zenit v Elektronike, ktorej sa zucastnuju
studenti strednych skol. Su tam dve kategorie - ziaci SOŠ s praxou a
gymnazia, druha su ziaci SOŠ s odbornym vycvikom.
Gymnazistov sme nemali, len priemyslovaci a odborne skoly.

Teoreticky test pozostaval zo 40 otazok z elektrotechniky, elektroniky,
merania a vypoctovej techniky. Potom bol vstupny test do praktickej
casti - najdite chyby na predlozenej scheme. Nasledovala prakticka cast,
dostali schemu jednoducheho univerzalneho pripravku s procesorom, mali
navrhnut a vyrobit plosak, osadit, ozivit. Zadania by mali byt casom
zverejnene na internete, ak to bude niekoho zaujimat poslem potom linku.

Vysledky ma celkom zarazili, vid nizsie.

Uspesnost priemyslovakov:

		Teor. 	Vstupny	navrh 	funkc-	kvalita cistota
		cast	test	plosaku	nost	zhotov.	prevedenia

Priemer (%)	45	31	83	81	78	75
Min (%)		20	0	25	10	33	20
Max (%)		75	80	100	100	100	100

Uspesnost odbornych skol

Priemer (%)	24	20	62	34	35	34
Min (%)		3	0	20	0	0	0
Max (%)		60	50	100	100	100	100

Uspesnost v teoretickom teste v kategorii odbornych skol bola velmi
znepokojiva. Priemer (24%) vytiahli piati, ktori mali relativne dobre
vysledky, zvysnych 9 nevedelo vypocitat takmer nic. Ohmov zakon, vykon
jednosmerneho prudu, zapojenie rezistorov paralelne, proste nic. Ziskali
tak 4 body zo 40 len na zachrannych otazkach typu zoradte nasledujuce
kovy podla vodivosti a vymenujte 5 typov kondenzatorov.

Priemyslovaci navrhovali plosaky myslim uz vsetci na pocitacoch, v
druhej kategorii nemale mnozstvo studentov navrhovalo a kreslilo rucne.
Takmer vsetci potom nazehlovali a pouzili fotocestu. Doniesli si tam
cele labaky - tlaciaren, zehlicky, UV osvitky (diodove aj trubicove),
stojanove vrtacky, pajkovacky s teplovzduchom. Som len ziral.
Na jednom plosaku chalan dokonca urobil fotocestou popisky na strane
suciastok, to mi spadla sanka ked som to videl. Jeden rucny navrh, tiez
rucne prekresleny na plosak bol uplne nadherny. Ak si niekto pamata
plosaky zo 70-tych rokov kde sa nepouzivali ziadne ostre uhly a vsetko
bolo pospajane oblymi krivkami, takto vyzeral. Skutocne nadherna praca,
ale casovo to je dost neefektivne, stihol to LTT.

Po absolvovani sutaze musim bohuzial skonstatovat ze na vzorke
sutaziacich z celoslovenskeho kola je priepastny rozdiel v kvalite
studentov z priemysloviek a odbornych skol. Trend je bohuzial
systematicky, nie je to jednorazova statisticka fluktuacia.

Bombonik na zaver bol pan ucitel jedneho menej uspesneho kandidata,
ktory po kazdej casti sutaze dosiel ziapat na porotu. Najprv ze testy
boli velmi tazke a mali by ich dostat vzdy v predstihu aby sa mohli
ziaci naucit (??!!). Asi naspamat, lebo ked absolvent elektrotechnickej
skoly nevie pouzit ohmov zakon je to na zamyslenie.
A po praktickej casti zase ze preco ma iny sutaziaci viac bodov ako jeho
ziak. Nie ze preco ma jeho ziak malo bodov, ale ako je mozne ze ini maju
viac. Zjavne ziadna sebareflexia, ja by som sa skor pozrel na seba, ak
chcem lepsich studentov musim sa im viac a lepsie venovat...

Takze tolko maly vikendovy vylev. Ide to cele do pr..... Na druhej
strane tam bolo par naozaj briliantnych mladych ludi, ktori ked dostanu
kvalitnych ucitelov maju pred sebou velmi uspesnu karieru.

b.