Akoze curve tracer, was: Hardwarova otazka

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Středa Únor 6 23:01:13 CET 2013

V textu:

Jan Waclawek píše v St 06. 02. 2013 v 21:41 +0100:

> Ale bez toho kondenzatora. To som nepochopil ako ma fungovat, ved vacsina prudu potom potecie do neho, a v simulacii z toho tiez lezu uplne kraviny, on sa postupne nabije na to prierazne napatie meranej suciastky a cele meranie je potom v keli. Ledazeby ste to mysleli nejako inak.

V tom je právě to kouzlo. Vždyť ty staré snímače charakteristik byly
také buzeny 50Hz sinus z trafa. Ten kondík tvoří spolu se sekundárem
trafa rezonanční obvod, značně tlumený kombinací DUT+R, takže kmitne jen
jednou. A to stačí. Napětí na tom kondu je limitované energií cívky
(trafa) - LI^2 = CU^2, I řídím dobou sepnutí FETu.
V zásadě by bylo možné to tlumit odporem, transilem, nebo něčím jiným,
ale v kondíku se neztrácí energie, využije se na sestupu přechodového
děje - a to považuji za výhodu. V té simulaci je to vidět. To že v ní
není primár celkem nevadí, "nabíjení" cívky je celkem nezajímavé, takže
v té simulaci je už na začátku "nabitá".

> No a ten najvacsi zadrhel je v tom tranzistore na primare. Ked vypne, tak (ako chceme) napatie vyleti, no lenze to prerazi ten tranzistor.... V simulacii mi to vyliezlo na kilovolt, dobre, v reali nebudu idealne suciastky, ale aj tak to tak nemoze byt... takze nakoniec tam bude musiet byt bud nejaka suciastka typu zenera, ktora to napatie obmedzi, alebo... zeby naozaj nieco ako push-pull? A to zase prehadze priebehy aj na sekundari. To som este nesimuloval.

Ta limitace na sekundáru (viz výše) se transformuje zpět na primár,
takže ten tranzistor zase tak moc trpět nebude. Sice tam špička v reálu
bude, trafo není dokonalé, ale to křemík FETu v klidu požere.
Asi bude třeba ještě do sekundárního obvodu dát diodu, aby při
 "nabíjení" cívky sekundár neovlivňoval děj. Ale to už je detail.

Mrazík