Nabijecka Li-xx

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Únor 2 15:26:25 CET 2013

Už dlouho jsem uvažoval o tom, že klasické balanční nabíjení není nejlepší
nápad. Původně to byla jen teoretická úvaha:

Mějme obecnou baterii sériových N článků, které nejsou stejné. Klasický
balanční nabíječ je všechny zcela naplní. Spotřebič je pak vybíjí všechny
stejně. V lepším případě (a) skončí tehdy, když alespoň jeden z nich dosáhne
konečného vybíjecího napětí, v horším (b) pak tehdy, když celkové napětí
dosáhne N-násobku této hodnoty. V případě (a) máme v N-1 článcích náboj
navíc, který ničemu nevadí. V případě (b) již při poměrně malém rozdílu a
N>2 nejmenší článek velmi trpí, protože jeho napětí poklesne mnohem více.
Čím lepší baterie, tím menší rozdíl kapacit stačí.

Praxe: Nová 3S/25C baterie, letadlo s regulátorem, který je připojen pouze
dvěma výkonovými vodiči, o rozdílu mezi články nemá ponětí. Konečné napětí
dle rady velmi zkušeného modeláře nastaveno na maximální hodnotu, tedy 3,2 V
a to právě s odkazem na odcházení článků. Následovalo lítání, kdy bylo pouze
2x dosaženo vybití. Pak několikaměsíční pauza, než jsem se dokopal k
pořízení kabelu k simulátoru. Následovalo častější lítání, které ale ve
většině případů po zanedbatelném čase fyzickým poškozením letadla a cestou
domů, jen asi 3x končilo poklesem výkonu indikujícím vybití. Kvůli mrazu
jsem to potom sledoval a závěr byl, že prostřední článek velmi trpěl,
naposledy měl 2,7 V naprázdno, zatímco jeden z krajních měl 3,7. Tento let
trval o dost kratší dobu, než předchozí. Pak následovalo brutální vybití při
asi týdenním pobytu na stromě. Výsledkem je, že prostřední článek umřel a
oba krajní přežily ve stavu, kdy letadlo udrží maximální tah po souvislou
dobu 12 minut.

Závěr:
Klasické nabíjení na plné nabití všech má tyto výhody:
+ o pár součástek méně
+ žádné starosti se srovnáním vybitého stavu
+ do nabíječny lze paralelně zapojit několik baterek s různými počty článků
a nevýhodu:
- má-li nějaký článek nepatrně menší kapacitu, dochází k jeho významné
degradaci
- nabíjení trvá tak dlouho, dokun nejsou plně nabité všechny články
- větší výkonové ztráty v nabíječce

Nabíjení s vyrovnaným nábojem:
+ delší životnost baterie
+ kratší doba nabíjení - končí plným nabitím prvního článku
+ účinnost nabíječny rovna účinnosti její zdrojové části
- složitější nabíječka
- v případě rozdílu pobyt v nabíječce prodloužen o dovybití
- nelze současně nabíjet více rozdílných baterií
- nemá to někdo patentovaný?

PH

From: "Admin HWnews" <hwnews na cncnet.info>
Zdravim, priznam se, ze neco takoveho slysim poprve. To jste si vymyslel
sam nebo se to opravdu bezne pouziva?

Ja jsem presvedcen, ze to ani nemuze takto fungovat. Pokud jeden clanek
dosahne 4.2V a dalsi dva maji treba 4.1V tak v tom okamziku musite ten
proud snizit prakticky na nulu, protoze jinak na tom clanku 4.2V proste
poroste dal napeti. U LiXX moc nefunguje to co treba u Pb nebo NiXX, ze
dokazou velkou cast energie premenovat (teplo, rozklad vody), aniz by se
nabijely. U LiXX proste dal poroste napeti umerne dodanemu naboji.

Dalsi vec je, ze je to silene zdlouhave nabijeni a podle me to nicemu
nepomaha.