Nf zesilovac 200 a vice W

Sobota Prosinec 28 09:57:44 CET 2013

no nevím ... že se impedance mění v dost širokých mezích, je jasné. Ale
na těch všech charakteristikách co tady hdo ukazoval a co jsem kdy
viděl, se pohybovala vždycky nad hodnotou DC odporu. Otázka přechodových
dějů jak tady někdo zmiňoval - pokud existuje takový přechodový děj,
který dostane indukované napětí do protifáze se svorkovým napětím
reproduktoru, pak to samé musí být měřitelné při sinusovém buzení při
kmitočtu, který tomu tak vadí. Můžeme se samosřejmě bavit o přechodovém
jevu, kdy membrána "rozeběhnutá" na max. rychlost má být bržděná napětím
podstatně nižším nebo nulovým. Tam sice naměříme nárůst proudu nad
hodnotu, která by odpovídala DC odporu. Jenže z výkonového hlediska je
takový stav zcela bezvýznamný a zesilovač nemůže ohrozit. Bohužel mezi
audiofily (dříve hifisty) koluje spousta pověr a mýtů a dost lidí tomu
věří. Myslím že tady mezi elektrikáři bychom se mohli držet více reality.

Otázka zkreslení reprobedny a zesilovače... Je to asi jako rozdíl, když
se začínalo s tranzistorovými zesilovači a muzikanti při poslechovém
testu bezpečně poznali lampový zesilovač a dokonce tvrdili, že je lepší.
Po čase se ukázalo, že měli pravdu :-)

Reproduktor má skutečně nelineární rozložení mg. pole v mezeře, ale
nejvíc na krajích při max, výchylce. Ve zkreslení bude podstatná 3.
harmonická, možná při nesymetrii trochu 2. To jsou kmitočty, které náš
sluch dobře maskuje základním kmitočtem a proto nám cca do 1% nevadí, v
signálových špičkách tolerujeme i víc. Podobný typ zkreslení měly
lampové zesilovače, magnetofonový záznam ... Pokud chcete, aby
reproduktor byl lineární, nedávejte mu max. výkon.
Tranzistorové zesilovače mají sice zkreslení řádově nižší, ale to
spektrum je hodně široké a nemaskuje se, všechno slyšíme. Proto vadí i
ty setiny %.

Anděl