OT Merkur Elektronic E2 Manual

Marek Peca marek na duch.cz
Čtvrtek Prosinec 26 20:14:52 CET 2013

> Teda jestli můžu radit, případně se přimlouvat, běžte cestou základů. Na
> OZ přípaně fotobuňku je fakt čas.
>
> Dnešní děti a i spousta dospělých nezná opravdové základy.
> Elektromagnet, Vagnerovo kladívko, sluchátko, mikrofon, točivé stoje,
> třífázový proud - proč? , trazistor dioda  základní principy.
>
> Inspiraci bych hledal např. Fyzika pro 9.ročník z let 70-74 nevím dokdy
> platila. Přebal černooranžovobílej. Elektromerkur 101,102 nevím proč se
> vymejšlej nový, když tenhle byl fakt dobrej.
>
> Šolim já a tranzistory i když připouštím, že SVradio je asi přežitek,
> [...]

Souhlasim zvetsiny, ale asi s drobnymi rozdily. Kazdopadne diky za podnet.

Myslim si shodne, ze zaklad -- je zaklad. Proto jsem zacal s baterkou,
(pre/s)pinacem a zarovkou. Podle me, kdo nema zazity jednoduchy obvod se
spotrebicem, mohl by *asi* nejak zahadne kombinovat vyssi patra, jako
napr. cesty signalu (at uz digi, nebo analog) nebo FSM (a la LabView Lego
NXT), ale prilis neverim, ze je takova cesta dobre. Pritez pochopeni
baterky se zarovkou je minimalni a prinos podle me existuje.

Pamatuju si dodnes, jake neuveritelne tajemno to bylo pro me! Nevim,
jestli jsem to sem uz psal, ale treba jsem zapojil 4.5V ZnC do zkratu a
zarovku jednim polem (tim nadejnejsim, pupikem) doprostred toho zkratu a
bylo mi lito, ze nesviti...

Nicmene...! Nejsem si jist, co vsechno je jeste opravdu zaklad. Zpusobi
trojnoha bestie NPN zpocatku vic uzitku, nez skody? Neni lepsi nejdriv
rele? Tocive stroje -- OK, spojil jsem v jedno s galvanometrem a kompasem
a zde mam pocit, ze je vytriskano z minima maximum. Princip neustale honby
za neustale utikajicim cilem zda se, ze i dcerka pobrala dobre a smala se,
kdyz jsem ji to vykladal na prikladu obihajiciho hladovce a jidla.

S temi postarsimi konstrukcemi a la Zdenek Hradisky si ale nejsem uz uplne
jist. Narocnost velika, zisk podle me docela chudy. Dodnes vzpominam, jak
pokrokova a variabilni (pri pouhych 3 IO) mi prisla Alfa-2. Ba rekl bych,
ze z toho dosud tezim, sice uz v FPGA, ale ten zaklad tam je. Sice to pro
me bylo zpocatku uplne nepochopitelne, najednou GND znacka misto
uzavreneho obvodu (mozna protimluv k tomu, co pisu vyse?? Nevim...),
podivne schema s hradly mimo IO zvlast atd. Ale trocha hloubani stala za
to -- 7seg. s bezicimi cisly (a zejmena temi naprosto kabalistickymi, ba
primo oracloidnimi hieroglyfy BCD=10..15, zplozenymi undef kody 7447!),
clovek uz pomalu videl ty digitalky...

Nejsem si zcela jist, jak moc se poustet na tenci led tech ruznych
tranzistoru, detektoru deste, pipaku, SV radii -- ne, ze bych je nerad,
ale aby nebylo vice zamlzeni nez pouceni.

ZdraviM.