Vcely - Re: Druhy poslechovy slepy test

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Pondělí Prosinec 2 10:26:48 CET 2013

DD,

umisteni senzoru teploty, vlhkosti (a dalsi senzory co nejsou videt, protoze
se overuje jejich funkcnost) je po dohode s lidma ze skoly, kteri na tom
maji projekt. Proto to (nastesti) nemusim resit. Co se tyka mikrofonu, tak
jde predevsim o detekci maxima ve frekvencni oblasti, ktere by se melo
pohybovat nekde mezi 100 a 400 Hz. O absolutni hodnoty uplne zcela nejde,
spise o pomerove zastoupeni ve spektru. Aktualne je tam namontovany
elektretovy mikrofon zastrceny do 16 bitove zvukovky, ktera vzorkuje cca 10
ksps. A navzorkovana data jsou prohnana pres hires FFT s vystupnim spektrem
0 az 500 Hz. Z prubehu je videt, ze se to behem dne nejak meni, je
pozorovatelna zmena na "poklepani" na ul, je pozorovatelna zmena na otevreni
ulu (ted v chladnem prostredi), kdy vcelky musi zacit ohrivat ul. Snad to
tedy je i takto pouzitelne, jediny problem s tim mam ten, ze nahravky jsou
na "ucho" odlisne od toho, co slysim v ulu, kdyz tam strcim hlavu :). Mam
ted v sestave druhy paralelni system, takze pokud vite o nejakem jinem,
vhodnem mikrofonu, mohu ho tam dat a provest porovnani.

JM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Andrej
Jancura
Sent: Friday, November 29, 2013 10:16 PM
To: HW-news
Subject: Vcely - Re: Druhy poslechovy slepy test

Dobry vecer,

hned na uvod musim povedat, ze Vam asi nic konkretneho neporadim, mam len
par poznamok, ktore by mohli platit aj pre Vase uly a su tak trochu
vseobecne pre viacere fyzikalne problemy. V druhej casti uvodu, by som rad
poznamenal, ze som dost nadseny tym projektom a preto som sa rozhodol trochu
Vam aspon ciastocne pomoct. Ked budem moc nezrozumitelny tak tu pasaz si
precitajte viackrat s odstupom casu. Je to lepsie na pochopenie.

Takze zacal by som tym, ze meranie zvuku v uli je problem o viacerych
premennych, pokial by ste ho chceli nastudovat, tak si treba zohnat nieco o
rieseni akustiky a odvodenych diferencialnych rovnic. Toto je jedna cesta,
ta druha je pozriet sa na dany fyzikalny problem ako na problem riesenia
systemu s viacerymi premennymi, o ktorych nic neviete. Viete len intuitivne
povedat, ze Vas vystup bude zavisiet od celkovej velkosti ula, pouziteho
materialu, pozicie Vasho senzora, jeho rozmerov a frekvencnej
charakteristiky. Je jasne, ze rozmery senzora a frekvencna charakteristika
budu spolu suvisiet a ked sa rozhodnete pre nejaky konkretny typ, vhodnou
kalibraciou ste schopny dosiahnut vhodny kompromis. Tu ale treba poznat
aspon orientacne kde sa pohybuje a ake ma spektrum roj vciel. Potom si treba
zvolit vhodnu referenciu a vsetky merania k nej vztiahnut. Referencia by
mala byt taka, aby ste vedel lahko porovnat vysledky. No a potom musite uz
len zvolit vhodnu polohu mikrofonnu. Treba vybrat taku polohu, aby vam roj
vciel netlmil mikrofon alebo ul. A potom uz len merat. Dalsi bod, nad ktorym
sa musite este zamysliet, ci Vam staci meranie z jedneho bodu, alebo
uprednostnite bodov viac a patricne to zohladnite vo Vasich vysledkoch.
Osobne by som napriklad predpokladal, ze v uli bude teplotny gradient a aj
vlkostny, takze mozno by som dal senzorov viacej. Otazne je taktiez, co bude
este robit roj vciel, ak v uli budete tahat rozne elektricke potencialy,
ktore budu kolidovat s bzukotom pozorovaneho vcelstva. To vsetko potom ma
vplyv na elektroniku, ktoru treba postavit a vyber vhodnych senzorov.

No dufam, ze to co som Vam tu napisal nie je na doktorandsku pracu a ani
nikoho nenapadne ohanat sa, pripadne pouzit deviatku... :)

A.

p.s.: Viete mne ten Vas experiment pripada trochu ako meranie a
charakterizacia tych super green energy a nizkoenergetickych obytnych domov,
s ktorymi sa v poslednych rokoch roztrhlo vreco a vsetci potrebuju merat
teplotu, vlhkost, intenzitu slnecneho ziarenia a podobne veci. A robia to
len preto, aby setrili energiu a peniaze a boli ostemplovany na energeticky
certifikat.