OT: navigace v telefonu nebo samostatne

Úterý Srpen 13 14:59:03 CEST 2013

On 13 Aug 2013 at 11:01, J.Polivka wrote:
> Moc se omlouvám a nechci vyvolat fleme a tak kdyžtak na soukromý mail. Pořídil
> jsem přítelkyni autíčko a chtěl bych pro ní a i pro
> sebe navigaci.
> Prošel jsem pár Datartů apod. ale každý si stojí za tím co má sám a já se v
> tom moc nevyznám. Chci pro ní to nejlepší a tak jsem
> si dovolil napsat do konfery.
> Mapy CR a SRN. Díky za každé info a radu.
> Jindra Polívka

Já v elektronické podobě používám jako navigaci Navigator Free od MapFactor, a
to na Androidu (jinak mám teda radši mapy papírové).

Ve verzi Free používá Navigator mapy z OSM, které docela dobře souhlasí se
skutečností. Pro použití v Navigatoru je MapFactor zřejmě nějak připravuje
(balíčkuje podle zemí), takže změny se promítnou asi s nějakým zpožděním, ale
myslím že nijak podstatným. Když mapa souhlasí se skutečností, tak ohledně
výběru trasy Navigatorem nemám žádné připomínky. Při navigování se mi dříve
stávalo, že jsem zničeho nic dostal povel pokračujte rovně i když nebylo kam
odbočit (asi aby řeč nestála?) a naopak mi to občas nic neřeklo i když se
fakticky na křižovatce zatáčelo. Pokud se pamatuju, bylo to ale výhradně když
jsem měl pokračovat po hlavní, která zatáčela. Ale už se mi to dlouho nestalo,
možná to byla nedokonalost staré verze aplikace nebo map, nevím. Občas to
hlášení trochu nesedí - "mírně vpravo" může být že se má na dálnici po správně
ohlášeném sjetí ještě dálnice přejet přes 270° motýlka a podobně, ale nikdy to
nemělo fatální navigační následky.
Navigator je i pro Windows a Windows Mobile (nepoužívám => neznám).

OSM mapy jsou udržované "komunitně", jsou dost aktuální (teď v létě nový kus D3
tam byl dřív, než jsem se doslechl, že to už otevřeli), ale občas to taky má
svoje mouchy; když jsem tuhle jel do Německa, tak nějak nebyly spojené na
Rozvadově dálnice a tak mi to doporučovalo jet z Plzně do Norimberka přes
Folmavu (a když jsem pokračoval na Rozvadov, tak pořád chudák přepočítávalo až
mi to přímo tam řeklo, že mám jet přes starou celnici). Taky v Praze na Újezdě
bylo asi 30m chybně jednosměrných (s objízným navigováním cca kilometr).
Nicméně oboje byla zjevná chyba v mapě a ne chyba navigování.

V placené verzi to má mít mapy od TeleAtlasu, o tom ale nic neřeknu, protože to
nevím.

Před pár lety jsem občas použil plánování cesty a navigaci na Garminovi 60CSx,
ale to nebylo nic moc (v autě se to nedá dost dobře rychle ovládat, je to
turistická navigace a ne autonavigace). Dále na Nokii TomToma a to docela šlo,
displej sice malý, ale hlasově navigovala OK. A navíc jsme si s tím s dětma
užili dost srandy při přepínání jazyků (Turkyně byla nejzábavnější). Jenže
oboje to už je několik let, tedy dnes už informace k ničemu.

V autě jsem nakonec dospěl k názoru, že jestli bych chtěl navigaci používat
seriózněji, tak to chce něco s větším dotykovým displejem, a buď bych vzal něco
s Androidem anebo bych si koupil přímo nějakou explicitně navigační krabičku
(anebo pekáč, kterej by už měl navigaci integrovanou). Jednu z funkcí, na které
bych trval, by bylo na jedno max dvě rychlá zmáčknutí řešení situace "teď přede
mnou je zácpa, objeď to", druhá důležitá by byla rozumně inteligentní zadávání
trasy a třetí rozumně rychlý start (např. by typicky defaultně měla startovat
tam, kde posledně skončila a neřešit to obecně jako start na neznámém místě).
Ale to by bylo na ruční vyzkoušení. Zatím jsem navigaci tak moc nepotřeboval,
abych si ji fakt šel koupit.

David Obdržálek

PS Vyborný zážitek mám z mého úplně prvního použití navigace. Navigování šlo
dobře, a když jsem pak u pumpy tankoval a šel platit, vzal jsem si ji radši do
kapsy, aby mi ji nikdo neukrad (byla půjčená). Pak jsem si ještě odskočil, no a
zrovna když jsem byl u mušle v nejlepším, z kapsy se mi ozvalo "až to bude
možné, otočte se". Autoři zjevně mysleli na všechno :-)