OT: Mechanismus ruského zámku a jak na něj

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Srpen 7 08:03:13 CEST 2013

Zdravím,
  nezná tu někdo náhodou systém zámku, používaný v Rusku a dříve v SSSR, který
se zde vyskytuje jen zcela minimálně ?
  Klíčová dírka má půlkulatý průřez. Vsunuje se do ní klíč, který má dřík
primárně půlkulatého tvaru, ale jsou do něj vypilovány zábrusy pod různými
úhly tak, že různé příčné řezy dříkem klíče by se jevily jako kruhové výseče
s různým středovým úhlem, odhaduji od 90 do 180 stupňů. Zábrusy jsou vždy jen
z jedné strany klíče, takže nehrozí nebezpečí, že by se v nějakém kritickém
místě při nevhodné kombinaci zábrusů klíč zlomil.
  Funkce zámku je též na naše poměry neobvyklá: Libovolný klíč (se správným
základním rozměrem dříku) lze do zámku vložit a pootočit s ním o cca 90
stupňů. Pokud je klíč špatný, dále to nejde a zámek se neodemkne. Správným
klíčem lze otáčet dál a při pootočení o cca 180 stupňů se zámek odemkne.
Uzamknutí se provádí pokračováním v tomto pohybu, kdy po dalších cca 180
stupních se závora vrátí do uzamčené polohy, je nutno otáčet ještě dále, kdy
to v zámku cvakne a pak se zpětným otáčením dostane klíč do výchozí polohy
a lze jej vyjmout. V jiných případech klíčem zpět otáčet nelze, nebo jen do
nějaké mrtvé polohy, kdy se stejně klíč vyjmout nedá. Tato varianta zámku
neumožňuje vyjmutí klíče v odemčené poloze.
  Ptám se proto, že tu mám jeden takový zámek, ke kterému chybí klíč. A ten
zámek bych potřeboval nedestruktivně otevřít a nejlépe klíč pro něj vyrobit.
Abych zámek mohl vyjmout k další analýze, musí být nejdříve odemčen. Takže:
kasaři, hlaste se se zkušenostmi :-)!
  Googlení se mi prakticky nepovedlo, jediné, co jsem získal, jsou obrázky
nevypilovaných klíčů zde:
  http://odesskaya.all.biz/klyuchi-dlya-zamkov-g955671

  Zdraví Pavel