Regulace pro rezacku XPS

Pavel Poucha p.poucha na papouch.com
Čtvrtek Srpen 1 12:15:26 CEST 2013

Zavedl bych hysterezi u druhého OZ: odpor mezi vývody 5 a 7. To že tam není
by mohlo být příčinou zničení FETu. .
Zkratuvzdorné to ale stejně nebude.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
pavel.poucha na papouch.com
Tel. +420 777 232 485

Papouch s.r.o.
Strašnická 1a, 102 00 Praha 10
Tel. +420 272 732 827
Fax +420 272 681 232

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Thursday, August 1, 2013 12:05 PM
To: HW-news
Subject: Re: Regulace pro rezacku XPS

Shodou okolnosti se mi ted dostalo na stul torzo rezacky, kterou si vyrabel
kamarad stavar. Jako zaklad pouzil nefunkcni UPS (nejake APC, tusim neco
kolem 600W), z ni vydoloval EI trafo, ktere mj. dava 2x8V, vyvody jsou
pomerne tlustymi draty, takze by to nejaky pomerne hezky proud dat mohlo
(rezacka musi byt schopna rezu o delce 1m, proto takovehle vykony).

Konstrukce byla nasledujici - za trafem masivni diodovy most, za nim 2x4m7
jako filtrace a za tim stavebnice PWM regulatoru
(http://www.stavebnice.postreh.com/select.php?link=PT016), FET na chladici z
PC i s ventilatorem. (Co mne trochu prekvapilo - pripojil vetrak primo na
tech 8V stridavych z trafa a on jede a nehori, to jsem opravdu necekal.)

Po zapnuti to pry chvili fungovalo... Pak odesel ten FET, takze vystup byl
bez regulace, nasledne se pokousel merit na mustku a zkratoval ss stranu,
takze i ten most je po vymene... No a ja to mam na stole, abych to ozivil a
udelal trochu provozuschopne - ono to totiz ted nejede ani naprazdno, ani
pote, co jsem vymenil ten FET i tu LM358, na to, jak malo je tam soucastek,
to vzdoruje docela uspesne (odparene cesty na desce jsem samozrejme take
opravil).

Ale vzhledem k tomu, ze nejak nemam duveru v zivotaschopnost podobne
konstrukce (hlavne zkratuvzdornost bude miziva), nakonec to skonci triakovym
regulatorem v primaru trafa (ale ten budu muset udelat ja, prece jen je to
stavar a ja ho mam docela rad) s tim, ze rezat se bude stridavinou, v cemz
by nemel byt problem.

Mate nekdo nejake poznamky ci poznatky o uskalioch, ktere mi regulace na
primaru prinese, ci na co se mam pripravit? O izolaci, umelohmotne hrideli
ci celem tele potenciometru se asi bavit nemusime, ale nikdy jsem nezkousel
regulovat trafo na primaru, tak netusim, co (ne)hezkeho mi to prinese.

Diky.

Pavel Kutina