Nepajiva maska - zkusenosti

Milan B. milan na bastl.sk
Pondělí Duben 22 22:06:52 CEST 2013

Tak som sa konecne dostal k dalsiemu kolu pokusov so sietotlacou so
spominanymi materialmi, tentokrat som to aj nafotil.

Pokusy som robil so sitami hustoty 47T (maska a popis) a 32T (panel). Je
to na dany ucel pomerne hrube sito - 47T ma vzdialenost medzi vlaknami
0.2mm (47 vlakien na centimeter) a robit pomocou takehoto sita ciary
alebo otvory o rozmere 0.2 az 0.3 milimetra je dost na hrane. Napriek
tomu je vysledok prekvapivo dobry. Ocakaval som uplny neuspech, a nie ze
tam aspon nieco bude.

Pouzil som nasledujuce materialy/farby:
http://www.ebay.co.uk/itm/UV-Curable-Solder-Mask-PCB-Repairing-Paint-Green-New-/170846431660
http://www.ebay.com/itm/NEW-100g-PCB-UV-Curable-Solder-Mask-Repairing-Paint-White-/271168060119
http://www.ebay.com/itm/PCB-UV-Curing-Paint-Ink-Character-Labels-Black-100g-/180917165833

Zelena polopriehladna fotomaska (ta v tej tube) - je na sietotlac
pomerne nevhodna. Je dost riedka a zlieva sa. Je to skoda, je k
dispozicii aj modra a cervena, ak by sa dala pouzit bolo by to super. UV
farby - ci uz tie, predavane ako "maska" (naozaj su o nieco redsie) a aj
tie predavana ako farba na pismo su na tom podstatne lepsie.

Tri pokusy s maskou su na http://static.bastl.sk/hwl/st/st000.jpg .
Vsetko cez sito 47T.

Su tam puzdra 0805, 0603, 2.54mm pinova lista, TQFP64 s roztecou 0.5mm a
SO20 s roztecou 0.65mm.

Detailne zabery su na:
http://static.bastl.sk/hwl/st/st001.jpg
http://static.bastl.sk/hwl/st/st002.jpg
http://static.bastl.sk/hwl/st/st003.jpg

Servisna potlac: http://static.bastl.sk/hwl/st/st006.jpg . Sito 47T.

Na http://static.bastl.sk/hwl/st/st007.jpg je  skuska vyroby panelu pred
LCD display - tlac je zo zadnej strany, najpr biela, cez nu cierna.
Robene cez sito 32T. Nevyzera moc dobre, pri nanasani ciernej sa mi sito
uvolnilo, ale princip je viditelny. Kostrbatost bielej je dana - okrem
rozviklaneho ramu - aj hrubostou sita - vlakna 0.3mm, ciary 0.4mm. Je
este co vylepsovat.

Zaujimave je, kolko casu treba na vytvrdnutie farieb. Zatial co cierna
bola do hodiny, bielej to trvalo viac ako 8 hodin, zelenej asi 4 hodiny
(11W UV ziarivka). Vytvrdene farby drzia na vsetkych podkladoch, ktore
som skusal (med, plexi, laminat) a to tak, ze da dost roboty ju
zoskrabat nozom.

Co sa tyka sita a ovrstvenia, pouzil som tekuty negativny fotorezist
http://www.ebay.com/itm/100g-Photoresist-Anti-etching-Blue-Paint-for-DIY-PCB-dry-film-replacement-/190741561459
. Da sa namachlit na sito obycajnou stierkou, vyvolava sa pracou sodou.
Je citlivy a ma ostru kresbu. Ako vyzera pripravene sito vidiet na:
http://static.bastl.sk/hwl/st/st004.jpg
http://static.bastl.sk/hwl/st/st005.jpg

Blizky detail, na ktorom je pekne vidiet aj strukturu sita vo vztahy k
motivu je na:
http://static.bastl.sk/hwl/st/st004a.jpg
http://static.bastl.sk/hwl/st/st005a.jpg

Fotorezist po vytvrdeni je odolny voci rozpustadlu (UV farby sa daju
odstranit napr. C6000), takze sito sa da pouzit viacnasobne. Akurat nie
je velmi mechanicky odolne. Na http://static.bastl.sk/hwl/st/st000.jpg
je vidno, ako postupne po cisteni ubudaju pady (postupne biela, cierna,
zelena). Odvrstvit sa da tiez, koncentrovanym NaOH. Ale chce to
trpezlivost.

Chce to este trochu popracovat na postupe (jemnejsie sito, tlacit
spravnou stranou, trochu cviku a tak), ale zda sa, ze tieto UV farby su
pouzitelne, s trochou usilia aj ako nepriehladna maska.

Proste super material.

-m-