menic 5-18V -> 3,3V, 100mA s malou spotrebou

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Duben 19 21:02:27 CEST 2013

Přispěji také svojí troškou do mlýna, 555 moc nepoužívám, radši CMOS hradla
se schmitty, jako 4093, nebo 4584.

Pokud tazatel nepožaduje velkou přesnost/stabilitu, zdroj z přílohy by mohl
vyhovovat. Napětí případně doladit změnou R1, či R2. Oba lze nejspíš i
zvýšit, spolu s R3, pak by vlastní klidová spotřeba dále poklesla. Maximální
frekvence se primárně řídí podle L1 a C3, vliv má ale i skoro všechno
ostatní:-). T1 musí být s "logic level" vstupem, aby dobře spínal i pod 5 V.
Při nezatíženém výstupu je spotřeba dána prakticky jen hodnotami zmíněných
odporů.

Pro LED rád používám podobné zapojení, ale zvyšující, nezávisle kmitající a
napětí ze snímacího odporu pak otvírá T2. Těch 0,6 V mi nevadí, u 10 a více
LED v sérii je to jedno.

PH

From: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Teď si zrovna letuju měniče pro napájení LED osvětlení. Taky taková
nízkoztrátová záležitost :-) Problém těch mých řešení je v tom, že je
tam sice 555 nebo něco podobného, ale ve výsledku je tam o trochu víc
SMD smetí než je dnes pro většinu lidí akceptovatelné. Asi jsem příliš
perfekcionalista, že se mi nic hotového nelíbí :-) ale zase nedělám to
aby to přežilo záruku, ale aby mi to v baráku hodně dlouho sloužilo.
Konkrétně měnič pro ledky jako jednoúčelový obvod co jsem našel,
většinou to potřebovalo (na můj vkus) příliš velký úbytek na snímacím
odporu, velký odpor (úbytek) tranzistoru, velký kmitočet (sice menší
tlumivka, ale obvykle s vyššíma ztrátama). Většina jich nesnášela vyšší
napájecí napětí (mám tam 32V takže aspoň do 40) a proud obvykle nejde
regulovat napětím z venku.
Tak jsem to začal dělat s dvěma 555, ale nelíbilo se mi to, protože při
úbytku na snímacím odporu 100mV a snímáním dvojicí tranzistorů co kus,
to jinak posunutý rozsah regulace. Nakonec dělám tohle
http://vaelektronik.cz/fotky/Zdled3_sch.gif
Napájení měniče převezme odbočka z ledek, takže se ztráty sníží :-)
Stačí tomu úbytek 100mV (odpor  je meandr na tišťáku) a pokud tam
osazuju vstup pro externí řízení   (X3, R14) což se vzájemně ovlivňuje s
trimrem - mohu si nastavit rozdílnou intenzitu svítidel, mám řídící
napětí omezené přes D6 a D2 aby to při nastavení obojího na max.
nepřelezlo. Mám jiné tlumivky než jsem měl v prototypu (330uH/3A a je
podezřele malá proti původní 470uH/1A), ale doufám že ztrátama v jádru
moc hřát nebudou.