PIC16F628A - nechce startovat

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Neděle Duben 14 13:44:53 CEST 2013

Jaroslav Buchta píše v Ne 14. 04. 2013 v 13:13 +0200:
> Rele na vykonne spinani je stejne dobre jeste oddelit optronem -
> kapacita mezi civkou a kontakty byva velka. kdyz uz spinat primo, tak
> by to melo byt od procesoru oddeleno alespon rezistory.
> Ja spinam stykacem motor 2kW pres triak a optotriak, zadny problem za
> stovky sepnuti. A to je taky jen oboustranna deska s AVR, mozna jeste
> hur zemnena...

	Zpetne ovlivnovani proudy zateze do spinacich obvodu je obcas docela
spatne resitelne. Vzpominam si, ze jsme leta pane vzdali casovac pro
tlakove ostrikovace svetlometu. Tech 40A razu u tech casovacu nahodne
zkracovalo dobu sepnuti.
	Ale k veci, ono zatlouct civku rele pomoci diody je sice bezne, ale
vubec neni idealni. To rele potom spatne vypina (nepsal tady autor neco
o viditelnem oblouku v rele?) a ma to i dalsi dost negativni efekty na
EMC. Letem svetem o tom je videt i na grafech napr. u Moellera
http://www.eatonelektrotechnika.cz/priruckazapojeni/contactors007.html
	Mnohdy je lepsi odstranit nasledek toho prekmitu a nechat rele relem.
Ja mnohdy radeji davam transil pres spinaci tranzistor pro ochranu pred
jeho prurazem.
	Nebo se to da resit i tak jak to ma naznaceno prave Moeller, prida se
tam zenerka, ta navic muze byt spolecna pro celou radu tech civek. (Nebo
civek v krokovych motorech, tam je to opravdu zalostne pokud se ty civky
zatlucou nevhodne diodama)
	Ja ale davam v obdobnych pripadech prednost tomu transilu, krome
spinacich deju z civky je schopen totiz pochytat i cast nezadoucich
ruseni zpusobenych "transformatorovym" efektem toho rele. A kdyz clovek
nevi navic co je na tom rele poveseneho venku....

Radek (benedikt2hw.cz)