Vikendove LED hratky:-)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Duben 14 12:06:43 CEST 2013

Proud mám skutečně vyšší, aktuálně o 10 mA:-)

DS obsahuje i graf teplotní závislosti a ten má 100 % někde kousek nad 75 °C
na čipu. Chladič v místě přímo pod LED měl po celém dni 50, takže čipy budou
mít max 60.

Barva světla vypadá přirozeně, obzvlášť teď, když je venku hodně světlo,
takže je můj pokoj osvvětlen jen oknem. Při přechodu do koupelny se prostě
nic nezmění. Včera, když tam ve stejnou dobu provizorně svítila lampička s
halogenkou, to bylo ... no snad i nechutné.

Ale podle DS se mi to spektrum moc nelíbí, má mezi modrou a zelenou hlubokou
díru. Lepší by byla verze 4000 K, přidat ještě pár W modrozelené a pár W
červené, aby výsledek nebyl prozměnu nazelenalý.

Možnou škodlivost nadbytku modré bych v koupelně asi neřešil.

PH

From: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Ono je dobré rozlišovat katalogové a reálné hodnoty účinnosti. U téhle
ledky jí udávají při 270mA, nejspíš jí při tak malém proudu provozovat
nebudete. U ledky XP-G, s kterýma jsem koketoval, taky udávají účinnost
při 350mA i když mají max. proud 1,5A. Asi proto je Cree nejlepší :-)
Teplotu čipu 25 st.C taky nejspíš nedodržíte. Ledka 5000K má vyšší
účinnost než nějaká teple bílá, protože toho jde spousta ven přímo jako
modré světlo a jen menší část se konvertuje luminoforem. Přesto že
nechci podléhat hysterii "válečných štváčů" kteří tvrdí, že ve světle
ledek by člověk neměl být víc jak 2 hodiny denně právě pro škodlivost té
modré, ledku 5000K bych si do baráku nedal, protože se mi nelíbí a
protože doma bych nesnes ani bílé zářivky.
I když zase byl jsem teď taty http://www.tutto-lubno.cz/ v sauně, mají
tam kompletní ledkové osvětlení - v šatně svítící čtverce cca 20x20 cm,
je to neutrální bílá s dost velkým výkonem a vypadalo to fakt dobře.

Dne 14.4.2013 1:16, Pavel Hudecek napsal(a):
> Je to tento:
> http://cz.farnell.com/cree/cxa2011-0000-000p00j00e3/led-array-cxa2011ansi-4-5000k/dp/1886690
> Pamatuju si to ale špatně, má "jen" 111 lm/W.
>
> Právě z důvodu, že jsem to u Farnellu nedávno nemohl najít, podíval jsem
> se k TME a tam lze najít několik typů, v rozsahu asi 3-13 W, které 120
> lm/W mají a těch 10 W bylo myslím ještě levnější. Vypadají prakticky
> stejně.
>
> From: "gatilo" <gatilo na centrum.cz>

>>> papír. Nic jiného, matného, co by tak dobře odráželo, jsem nenašel. Na