Rekuperace u lokomotiv

Cihak na dkv.cd.cz Cihak na dkv.cd.cz
Pátek Duben 12 11:08:59 CEST 2013

Já se nebojím :-). Ale skoro 15 let jsem jezdil jako strojvedoucí takže znám reálnou situaci. Saša má pravdu. Na vlaku je Průběžná brzda kterou se vlaky normálně brzdí. O mechanické (ruční) brzdě nemá smysl mluvit protože už na vlaku jaksi nejsou brzdaři :-). Rekuperace by byla navíc. A teď reálná situace. Stojvedoucí vede nákladní vlak délky 1km o váze řekněme 2000tun rychlostí třeba 50km/hod. 1,5km před ním je návěstidlo zakazující jízdu. Strojvedoucí začne brzdit rekuperací. Nějakou dobu to brzdí rychlost se sníží řekněme na 43km/hod. V tom okamžiku rekuperace vypadne. Strojvedoucí tedy jak Saša strávně poznamenala použije průběžnou brzdu. Průběžné brzdě ale trvá až 90s než dosáhne plného brzdného výkonu. V reálném světě to bývá výrazně rychleji ale prodleva je to velmi dlouhá a v okamžiku kdy se blíží návěstidlo může být pozdě. Případně musí průběžnou brzdou brzdit velmi intenzivně nebo použít rychlobrzdu což může způsobit roztržení vlaku. Jednou jsem dokonce viděl vejpůl přetržený vůz :-)). Takže zkušený strojvedoucí by buď v takovém případě rekuperaci nepoužil nebo by (pravděpodobně) použil současně kombinaci obou brzd. Tím by se ovšem význam rekuperační brzdy ztrácel.

Myslíte si že přeháním a vymýšlím extrémní situace. Mluvím ale z vlastní zkušenosti. Jezdil jsem na lokomotivách řady 743 těsně potom co přišly z výroby. Tyto lokomotivy jsou vybavené elektrodynamickou brzdou o výkonu 1,4MW která zpočátku byla dost nepolehlivá a bylo s tím dost průšvihů. Dokud fungovala nebylo nic lepšího. Když vypadla byl to pro nezkušeného strojvedoucího problém. Tenkrát to došlo tak daleko že se používání EDB málem zakázalo což by byla obrovská škoda. Nakonec se konstrukční nedostatky podařilo odstranit a dnes jsou ty masiny jedny s nejlepších. Tenkrát jsme v podstatě za pochodu vymýšleli technologii pro použití těchto brzd. Byly to první lokomotivy které byly plně funkční EDB vybavené. To byly časy :-).

	Martin.