Podnikani CEZ

Pondělí Duben 8 09:50:04 CEST 2013

Bulharsko v roce 2012 stala kWh 0,084Centu, ale to je udaj o nicme a pro
nic, za mesicnu prumernou mzdu si bulhar mohl koupit 4,3MWh. Pokud je v
Bulharsku situlace ohledne prumerne mzdy stejna jako u nas tak si o ni muze
nechat vetsina obyvatel jen zdat a jeste je uvadena jako hruba mzda, cili
realita je jinde.
Tohle je oficialni udaj eurostatu. Z tisku si pamatuji, ze od nastupu ČEZu
tento kardy rok zdrazoval o minimalne 15%. Opet pocitam, ze je mysleno
zdrazeni bez OZE.
Co si můze nebo nemuze dovolit bulhar pritom neni podstatne.
Naporosto ukazkovy je priklad vyrobcu FV panelu v CR a obecne EU. Vice než
90% hmotnosti FV panelu tvori Al a Si , tedy nejbeznejsi prvky na Zemi.
Cena hliniku a cena skla + FV clanku je dana defakto cenou energie vlozene
do jejich zpracovani, Vyrobce v CR nema sanci konkurovat vyrobci v PRCu
protoze vyrobce v CR ma elektrinu nasobne draz nez vyrobce v PRCu.
Nekdo tu nedavno psal, ze na Amperu vystavoval nejaky rychly osazovaci
stroj, prvni co me napadlo je ze to je sice pekne, ale zaroven zoufale
protoze ten kdo si podobny stroj u nas koupi je v riti.
Elektrinu na jeho provoz ma drazsi nez cinan, mzdy obsluhy ma vyssi a
pritom si obsluha za ty vyssi penize vice nekoupi, zradlo pro ten stroj
opet ceny v EU s cenami v PRCu nesrovnatelne, podobne to je s DPS, opet
domaci vyrobce nema sanci konkurovat cinau.
Zaver priklad z praxe, zakazka na vyrobu 40.000 ks desek, kolega i mel
snahu nechat tuto praci nekomu v CR, ale za to za co zde nabizeli vyrobu
DPS to cinan vyrobil, osadil a to vcetne cen soucastek na te desce. O
vstricnosti a rychlosti s jakou to cinan zmakl nemluve. Desky z PRcu se pak
v CR zapakuji, cele se to zabali posle do SRN a neptejte se za kolik se to
pak z SRN jako nemecka kvalita prodava :-)

Martin