ověřování probíjení doutnavkou?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Září 24 05:04:05 CEST 2012

Zdravím,

> Tyhle male zdroje byvaji typu flyback a aby to nerusilo pres kapacitu
> mezi primarem a sekundarem tak se tam dava krizem odrusovaci kondenzator
> mezi + primaru a - sekundaru . Byva 1n-2n2/2kV a to je cesta kudy pronika
> 50Hz na sekundar - vzdy ve spickach kdyz je otevreny usmernovac primaru.

Ano, presne tim to byva.
  Mam jednu perlicku - kamarad chtel pouzit neoriginalni nabijecku k modernimu
smartphone s kapacitnim displejem a zjistil, ze kdyz je k ni pripojen, nabiji
se dobre, ale neda se vubec pouzit - ovladani displeje bylo uplne silene
a po chvili se vzdy cely telefon zavaril.
  Ukazalo se, ze za to muze presne tato vlastnost zdroje - diky tomu pruniku
50Hz do sekundaru byl sensor displeje tak zmaten - tipuji, ze produkoval eventy
kazdych 20 ms ci neco podobneho - ze software to neustihal obslouzit a nastal
crash.
  Nicmene, existuje i jiny mechanismus, proc muze byt na zemi pristroje cca
polovina napeti site, a tim jsou odrusovaci kondenzatory kolem 1 nF privedene
z obou polu napajeciho privodu na (neuzemnenou) kostru zarizeni. Tim vznikne
na te kostre mekkych 115V. Toto bylo treba v nasem starem videu a kdyz jsem do
nej pripojoval STA, vzdycky mne nakopalo, kdyz jsem jednou rukou drzel kovovy
konektor kabelu anteny a druhou se dotkl toho videa. Pri kontaktu vnejsiho
polu kabelu (stineni) na zem videa vzdy preskocila krasne viditelna jiskra.
Protoze mi to nebylo prijemne, pak jsem vzdy zapojoval video napred k antene
a az pak do zasuvky (a tusim, ze tento postup byl zminen i v manualu jako
jediny mozny :-) ).
  Zdravi Pavel