Jeste k tem zarovkam

Pondělí Září 3 14:19:26 CEST 2012

Když už je řeč o svícení - zajímavé je, jak na různých fórech (dřív jsem
sledoval fotonmag http://forum.fotonmag.cz/index.php?showtopic=1412 )
probírají účinnost ledek, kolik to stojí a nikdo se moc nezabývá
odstínem světla. Při tom pokud si s tím chci svítit v celém baráku a má
to tam vydržet 20 let, asi mi nepůjde o to, jestli budu mít 70 nebo 100
lm/W, ale musí to být příjemné na oči. Teď jsem strávil pár večerů v
hospodách ve Frymburku, takže v lepších kam jezdí dost němci. Všude měli
pár obyčejných žárovek a vedle toho pár LED žárovek (asi móda?). Teple
bílé LED žárovky byly proti klasickým ujeté buď do růžova, nebo do
zelena a docela dost. Stejné zkušenosti mám i sám. Nakoupil jsem teple
bílé ledky Cree XP-G a byly příšerně růžové. Pak jsem koupil jako
novinku Osram Oslon square 2700 a 3000K, obchodník mi tvrdil jak jsou
barevně mnohem lepší. Bylo to úplně stejně růžové. Oba výrobci mají v
katalogu i žlutější odstín, ale je to nesehnatelné. Co jsem tady měl 10W
čínské ledky z Ecomu, ty jdou do zelena. Takže už vzdávám možnost
sehnání správného žárovkového odstínu a budu ty růžové kombinovat s
žlutou. Bude sice na spektru hrb, ale pořád lepší než čárové spektrum
úsporných žárovek. S takovou kombinací si už svítím v práci nad stolem a
zatím to každý obdivoval.
Problém té žluté je že má cca poloviční účinnost a větší teplotní
závislost než bílá. Ale na lehké přibarvení světla by to mělo být dobré.
Philips dělá i lepší žlutou PC amber s luminoforem
http://www.philipslumileds.com/uploads/265/DS68-pdf takže když se chce
tak to jde :-) ale zase je příšerně drahá a jen na 700mA :-(
Jako by se výrobci domluvili...

Anděl