OT: Co je skodlive - bylo odolnost FV panelu proti provozu naprazdno

Milan B. milan na bastl.sk
Čtvrtek Říjen 11 23:32:54 CEST 2012

On 11. 10. 2012 22:48, Vláďa Anděl wrote:
> [...]
> si s tím svítí doma, já bych to nesnes. Konzultoval jsem to s
> lékařkou, má na webu zajímavé věci.
> http://medicinman.cz/?p=metody/svetlo
> Myslel jsem si že škodlivé může být až UV. Prý už modré světlo
> způsobuje u citlivějších jedinců rychlejší stárnutí buněk v oku.
> Ostatně u barevných CRT obrazovek snad byly luminofory taky
> monochromatické. Nebo ne? Na to mi napsala, že už chápe, proč dřív
> oční lékaři zakazovali televizi lidem co se léčí s očima. Takže né že
> zrovna ledky jsou škodlivé, ale všechno co má hodně modré - studená

Modre svetlo niekde medzi 460nm az 480nm ucinne blokuje tvorbu
melatoninu.  Co je melatonin, ake ma ucinky na organizmus sa da najst
hocikde (od serioznych odbornych clankov az po dementne marketingove
dristy). Kazdy svetelny zdroj, ktory obsahuje svetlo danej vlnovej dlzky
- je jedno, ci to je Slnko, ziarivka, LED alebo svatoziara - tvorbu
melatoninu blokuje.

Co sa tyka LED - cip vyzaruje 450nm, takze modra je tam vzdy. Niekedy je
jej menej, niekedy viac - zavisi od ucinnosti toho fosforoveho
luminmoforu a farebneho odtiena. Ale je tam vzdy,  a aj u teplej zltej
ho je niekolkonasobne viac ako napriklad u halogenovej ziarovky. U
ziariviek je to trochu inac - kedze tam je primarne UV svetlo, modra sa
v teplych zltych moze vyskytovat v dost malom mnozstve.

Takze ak si niekto vecer  doma svieti svetelnymi zdrojmi simulujucimi
denne svetlo (a tym padom obsahujucimi modru), skracuje regeneracne
posobenie melatoninu denne o niekolko hodin. Ale preco nie, aj rakovine
treba dat sancu.

Na zaver si dovolim citovat vasu lekarku:

<cite>
Přes všechny reklamní výkřiky a chvály nejrůznějších zdrojů světla jsem
dospěla k vlastnímu závěru, že nejlepší je žluté světlo
<http://medicinman.cz/?p=metody/svetlo>, jaké je například z těch
nejobyčejnějších žárovek, které se přestávají vyrábět.

Důvody:
   -  Malý podíl vlnových délek spektra modrého a ultafialového světla
</cite>

-m-