Zapojeni 1f motorku

Milan Mlynarčík milan.m na centrum.sk
Pátek Listopad 30 13:36:32 CET 2012

V texte.

----- Original Message -----
From: "RV"

Dne 30.11.2012 13:10, Milan Mlynarčík napsal(a):
> Zacnem od konca.
> Pre 110V nestaci vyviest stred odbocku, ale je treba aby to boli dve
> samostatne vinutia. Tie su pre 220 v serii, pre 110 paralelne. Pokial by
> to bola odbocka, pri prepojeni paralelne by sa obratil smer prudu vinuti
> navzajom.

No ja to myslel tak, ze by se nic paralelne nezapojovalo. Zapojil byste
bud stred a nebo az konec vinuti - jen by to znamenalo vinout ruznym dratem.

Pochybujem. Kedze tie prudy su presne dvojnasobne, som si takmer isty ze to
bude serio / paralel. Inak by pre 110 bolo pouzite iba polovica vinutia a
pre 220 by bola ta 110 cast zbytocne hruba. Nie ze by to funkcne vadilo, ale
aj davnejsie sa zvyklo setrit.

To plati pre kazde vinutie - hlavne aj pomocne. Tieto mozu byt
> rovnake, no vacsinou byvaju rozne. Ak sa neda urcit inak, ku ktoremu
> vinutiu patri kondenzator, tak urobit pokus. Zapojenie kondenzatora tam,
> kedy motor berie mensi prud bude to spravne. Treba porovnavat nie moc
> dlho, aby sa pri nespravnom zapojeni neupekol.
Hmm a nijak jinak to tedy nejde poznat? Mam i RLC mustek - z indukcnosti
to nepoznam?

Ak je odpor aj indukcnost rovnaka, tak sa to zjednodusuje. Ale zase tym 220
/ 110 sa to naopak komplikuje. Bolo by dobre vediet blizsie detaily. Teda
kolko a ako farebnych vyvodov to ma. Bez toho sa tazko radi.

> Porovnavanie podla ohmickeho odporu moze oklamat. Ak pomocne vinutie
> bude mat menej zavitov tensieho drotu, odpor bude skoro rovnaky. Ale
> spravanie vinutia bude samozrejme celkom ine.

No prave. Potrebuju tatovi na dalku nejak asistovat aby to rozbehal.