Re: Re[2]: OT: Matematické tabulky [WAS: papírový počítač CGS]

Andrej Jancura aj.hwlist na gmail.com
Čtvrtek Listopad 29 23:16:28 CET 2012


No tak Ohmov zakon, stalo sa mi par krat, ze podla pocasia ci
konstelacie hviezd a komet v piatok poobede neplatil. Vtedy som
odlozil multimeter a zmeral to v pondelok, kedy to bolo uplne v
pohode. Viete na zaklade dlhodobeho pozorovania som zistil, ze moderne
pristroje maju jednu genialnu funkciu - zblnutie obsluhy...
Pozorovanie zacalo pred desiatimi rokmi, ked som sa vratil z dovolenky
do svojho zamknuteho 1 izboveho bytu. Moj radiobudik, ktory mi
pravidelne vyse roka pustal rano o 7:00 radio so spravami sa zapol o 5
minut skor. Tak som patral co bola pricina. On bol fakt
preprogramovany. Odvtedy presviedcam sam seba, ze som ho
preprogramoval sam... Viete je to ako v zaverecnej casti filmu cista
dusa, ked prisli oznamit Nashovi, ze dostal nobelovku. A on si
zastavil studentku a spytal sa jej, ci ten chlap sa mu len zda, alebo
je realny? A ked zistil, ze je realny, zacal sa s nim bavit. Je to
velmi poucny film.

A.

2012/11/29 Jirka MWW <jirka.mww na gmail.com>:
> Většina fyzikálně - technických vzorců,  se kterými jsem byl v životě
> konfrontován
> opravdu fungovala. Pokud to vypadalo že ne, chyba byla obvykle u mne.
> Například platnost Ohmova zákona jsem si v životě ověřil mnohokrát.
> S ověřováním Maxwelových rovnic je to v praxi sice trochu horší,
> přesto bych si nedovolit
> tvrdit, že mají daleko do reality.
>
>
> Dne 29. listopadu 2012 10:21 Andrej Jancura <aj.hwlist na gmail.com> napsal(a):
>> Dobry den,
>>
>> mozem sa spytat, ako by ste reagoval, keby Vam dotycny v druhom
>> pripade povedal rovno, ze teoreticky to rozoberal, prakticky nieco
>> skusil pomerat a ze ked to zacal prepocitavat z tych merani, tak vysli
>> somariny? Lebo ja si myslim uz dost dlhu dobu, ze tie teoreticke
>> vzorce, co do cloveka pocas zivota natlacia v skolach rozneho stupna
>> maju dost daleko od reality a realnych veci... Ale to je iba moj
>> nazor. Skor mam pocit, ze vsetky tie teorie a vzorce v podstate maju
>> cloveka zmiest pri skumani a overovani reality, nedaj boze pravdy. Ked
>> mate na vysvetlenie a popisanie nejakeho fyzikalneho javu tri styri
>> teorie... Vyberte tu spravnu.
>>
>> A potom este, necudujem sa tomu druhemu ze vobec nic nepovedal...
>> Viete aky tazky vnutorny boj musel viest sam so sebou pri predstave,
>> ze by mal nieco povedat k teme a nedaj boze povedat vlastny nazor?
>> Viete ked sa pozriem na to, ako su dnes ti rozni inzinieri, magistri
>> ci doktorandi systemovo zgumovany, tak chapem, ze radsej je vacsina z
>> nich ticho.
>>
>> A.
>>
>>
>> 2012/11/28 Slavomir Skopalik <skopalik na elektlabs.cz>:
>>> Dobry dever,
>>> ono je rozdil mezi drilem (viz. treba kompletni velka nasobilka)
>>> a pochopenim proc to delam.
>>>
>>> Trochu se ted rozepisi, tak snad mistni prominou.
>>> Mam mensi SW firmu a mimo jine, je moji prac. naplni i vedeni
>>> prijimacich pohovoru.
>>> Uz mnoho let pozoruji velmi zajimavy jev, ktery si dovolim
>>> demonstrovat na dvou pripadech a pak z toho pokusim udelat zaver.
>>>
>>> Pripad prvni:
>>> Dotaz na regulatory a moznosti rizeni.
>>> Vetsinu zde napadne asi PID, ne mne je to moc slozite, ja zustanu radeji
>>> u On/Off.
>>> Dotycny se rozpovidal o samoucich regulatorech a inverznich dynamikach
>>> a podobne (vim o cem mluvil, nebojte).
>>> Tak jsem ne nej vytahnul zehlicku. Jak funguje regulator v zehlice
>>> (co tam je se mu rekl).
>>> Dal uz nic.
>>>
>>> Pripad druhy:
>>> Doktorand resici na univerzite problem s inverznim kyvadlem na kloubu.
>>> Tj. vozik, tycka, kloub, tycka, zavazi.
>>>
>>> Uloha: nacist data z analogoveho modulu a prevest na skutecne jednotky.
>>> Tj. aplikace rovnice primnky.
>>> Dal uz nic (ani po nekolika hodinach)
>>>
>>> Podobne situace se mi casto opakuji, takze si dovolim udelat zaver.
>>> Studenti se casto uci narocne veci bez adekvatnich znalosti zakladnich
>>> postupu.
>>> Ano, skola se chce blisknout, jak moc slozitou latku studentum podava
>>> (ano, tim se mi take jedna matikarka ZS chlubila).
>>> Problem je pak v tom, ze deti/zaci se tuto vec nauci bez znalosti
>>> souvislosti.
>>> Proste nekdo chce, aby se to naucili, tak se to nauci a dal to neresi,
>>> jelikoz ani nemohou, je to osamocena znalost bez logickych navaznosti.
>>>
>>> Nedavno u mne delal jeden studen maturitni praci.
>>> Pozadavky ze skoly presahovali beznou dizetacni praci.
>>> Proste ti lide byli uplne mimo.
>>> Puvodni zadani: Kostrukce mericiho diferencialniho zesilovace (potrebovali
>>> jsem to k nekolika nestandartnim senzorum).
>>> Uz to samo o sobe, aby to k necemu bylo je dost narocne.
>>> Skola k tomu chtela pridat jeste merici stanici na bazi PLC.
>>> Konstrukce, PLC program, vizualizaci.
>>> Podotykam, ze bezne analogove (12 bit, 1% chyba) PLC karty NEVYHOVY pro
>>> tento ucel.
>>>
>>> Toto jsem jiz odmitnul, ze na tomto se podilet nebudu a podarilo
>>> se mi skolu presvedcit, ze zustaneme u puvodniho zadani.
>>>
>>> Budu radeji, kdyz ke mne prijde inzenyr a bude umet pouzit primku,
>>> nez inzenyr, co sice umi Fuzzy logiku a neuronove site, ale nezvladne
>>> tu blbou primku (tj. ve finale nezvladne ani tu fuzzy, nebo ty site, ale to
>>> je jina).
>>>
>>> Slavek
>>>
>>> Ing. Slavomir Skopalik
>>> Jednatel spolecnosti
>>> Elekt Labs s.r.o.
>>> Sber a vyhodnoceni dat ze stroju a laboratori
>>> systemem MASA (http://www.elektlabs.cz/m2demo)
>>> ----------------------------------------------
>>> Adresa:
>>> Elekt Labs s.r.o.
>>> Chaloupky 158
>>> 783 72 Velky Tynec
>>> Czech Republic
>>> ----------------------------------------------
>>> Mobil: +420 724 207 851
>>> icq:199 118 333
>>> skype:skopaliks
>>> e-mail:skopalik na elektlabs.cz
>>> http://www.elektlabs.cz
>>>
>>>
>>>
>>>>
>>>> nedá mi to abych nepřidal svůj názor neboť učím mimo jiné
>>>> matematiku na průmyslovce.
>>>>
>>>> A po dnešku mám zase pocit, že bych raději měl jít dělat něco
>>>> jiného. Samozřejmě, že kalkulačka je dobrá věc, v žádném
>>>> případě se jí nebráním, ale díky současnému stylu výuky
>>>> matematiky, kdy mají děti "myslet" a ne počítat, to vypadá
>>>> tak, že po příchodu na střední školu absolutné nerozlišují
>>>> sčítání, násobení, nemluvě o dalších matematických operacích.
>>>> Prostě s těmi čísly něco provedou a výsledek přeci dala
>>>> kalkulačka (chyba je samozřejmě mezi žídlí a kalkulačkou).
>>>> Myslet můžu až budu umět alespoň trošku počítat!
>>>>
>>>>
>>>> Dnes jsem se dozvěděl, že:
>>>> 2.3 = 5 (asi to sčítal)
>>>> 1^4 = 4 (to už mi opravdu rozum nebral a dlouho jsem zkoumal,
>>>> kde se ta 4 vzala) ...
>>>>
>>>>
>>>> Proto bych možná raději navrhoval na základce používat
>>>> zatracovaný dril, než ty moderní metody jejíž výsledky vidíme
>>>> i na ministerstvu při počítání s procenty. Protože základní
>>>> matematické úkony se jinak než, neustálým opakováním nedají naučit.
>>>> Kéž by alespoň jeden z celé třídy po příchodu ze základky
>>>> uměl sčítat do 100, malou násobilku a rozlišoval, že nejdříve
>>>> násobíme a pak sčítáme, to by se to učilo.
>>>>
>>>> Omlouvám se, že si vylévám srdíčko, ale dnes to zase byla síla
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
> --
> Zdravi
> Jirka OK1MWW
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list