Manometr na malý tlak
RV
vicek.radek na cpost.cz
Pondělí Listopad 26 09:53:50 CET 2012
Nooo to neni tak uplne presne...
Pokud vrtuli rozrezete dostanete v podstate jednotlive profily, ktere se
normalne pohybuji jako kridlo v prostoru. To proc dochazi k radialnimu
urychleni je tlakova slozka, kdy tento tlak zpusobi teceni vzduchy ke
koncum vrtule.
Ale v podstate je to jedno - vysledek je stejny.
Co me prekvapuje, ze zde nikdo nepoukazal na to, ze vrtule na letadle a
ve vetraku, krome toho, ze podobne vypadaji v podstate nemaji nic
spolecneho. Lisi predevsim v pracovnich podminkach.
Vetrak (exhaustor) je urcen k premistovani velkych objemu vzduch s
minimalnim pretlakem - a zde je nejspis zakopany pes. Pokud totiz
zacneme zvysovat tlak za vetrakem dojde ke zvyseni tlaku i na profilech
lopatek - tim padem ke zmenam v teceni vzduchu. Misto axialniho proudeni
zacne prevazovat radialni slozka a vzduch zacne vystupovat pod uhlem
ven. Lopatky, ktere bezne vidam na tech jednotkach klimacek proste
nejsou vhodne aby pracovaly v podstate zakryte velmi hustym chladicem.
Castecne se to resi umistenim do toho prstence, ktery ale musi byt dobre
navrzen, aby nezpusoboval razy a hluk.
Mimochodem ten chladic u tazatele je na vstupu nebo na vystupu? - z toho
co bylo receno je vyhodnejsi jej umistit na saci stranu.
Pokud je nutne aby se dopravoval vzduch s nejakym stlaceni tak je nutne
pouzit kompresor - bud radialni a nebo axialni. To jak vypadaji najdete
urcite na googlu.
Zde je treba pohled na vstup radialniho kompresoru:
http://www.cncnet.info/gallery.php?modul=gallery&akce=obrazek_ukaz&obrazek_id=133
velmi casto se pouzivaji kombinovane systemy - treba na vstupu radialni
kompresor a za nim nekolikastupnovy axialni - bezne v leteckych motorech.
Uplne jinou kapitolou jsou vrtule - zde je hlavni rozdil v tom, ze
vrtule slouzi k urychlovani nejakeho zarizeni a tim padem bezne
nepracuje staticky. Dalsi vec je, ze je navrzena na nejake optimalni
rozpeti otacek (pevne nastavene stoupani).
Uvedu priklad - mel jsem letadlo (samokridlo) na nejaky maly
elektromotor (cca 40W, 15.000rpm) - v prvnim pripade jsem jej osadil
naprimo vrtuli o prumeru 10cm a stoupani 8cm - vrtule mela stihle a
velmi ostre lopatky - projev byl ocekavany - letadlo byl velmi velky
problem odstartovat (hodem z ruky) nebot staticky a v nizkych
rychlostech byl tah vrtule minimalni - letadlo ale letalo velmi rychle.
Pote jsem osadil motor reduktorem 5:1 a vrtuli o prumeru 250mm a
stoupani 10cm - vrtule mela tlusty profil a ke konci velmi se
rozsirujici lopatky. Projev byl podle ocekavani presne opacny - letadlo
dokazalo prakticky viset na vrtuli, ale maximalni rychlost byla velmi
nizka - dokonce pri klesani letadlo brzdila.
Takze k tomu vetraku na klimacce - je to kompromis cenovej a i
technickej - beznej exhaustor jak je pouzity je levny a zaroven ma velmi
malou zastavnou vysku.
Radek Vicek
Dne 25.11.2012 9:06, Petr Simek napsal(a):
> On Sun, 25 Nov 2012, Martin Záruba wrote:
>
>> Presne tak jsem si to predstavoval. Jen je mi divne, proc ta radialni
>> slozka
>> je tak vyrazna.
>
> No prece z principu funkce te vrtule - rotujici vec vyrabi primarne
> radialni slozku . Ta se pak tvarem listu meni na axialni. Udelat pouze
> axialni smer jen tvarem listu neni mozne. To chce turbinu :-)
>
>> Martin Zaruba
Tento e-mail včetně příloh může obsahovat důvěrné informace. Jestliže nejste zamýšlený adresát tohoto e-mailu, pak jakákoliv forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce nebo šíření tohoto e-mailu a připojených příloh je přísně zakázáno. Pokud obdržíte tento e-mail omylem, oznamte to neprodleně jeho odesilateli a okamžitě tento e-mail včetně jeho příloh trvale vymažte ze svého systému. Odesilatel e-mailu neodpovídá za jakoukoliv škodu způsobenou modifikacemi či zpožděním přenosu e-mailu.
This e-mail and any attached files may contain confidential information. If you are not the intended addressee of this e-mail, you are hereby notified that any disclosure, printing, copying, distribution or dissemination of this e-mail and any attached files is strictly prohibited. If you receive this e-mail in error, please immediately notify the sender and permanently delete this e-mail and its attachments from your system. The sender of this e-mail does not accept liability for any damage that may be caused by any modifications or delay in the transmission of it.
Další informace o konferenci Hw-list