Re: Manometr na malý tlak

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Listopad 25 14:31:08 CET 2012

Winglety se jen snazi usmernit prodeni na konci kridla pro snizeni
indukovaneho odporu, jde v podstate o to, co nejmene narocnym zpusobem
srovnat "teoreticke" nekonecne rozpeti kridla s realnym konecnym,
zjednodusene - na konci kridla dochazi k vyrovnavani tlaku mezi horni a
spodni plochou profilu, tvori se tam turbulentni prostredi, ktere v konecnem
dusledku zvysuje odpor kridla, tedy je zajem vliv techto turbulenci a
dalsich jevu minimalizovat.

Co se tyka zvedani koncu kridel- pokud mate na mysli neco takoveho:
http://www.rcalbum.com/index.php?action=dtl&amode=&id=7754 (neni to moje,
vzal jsem prvni letadlo, ktere jsem tam uvidel), tak to nema nic spolecneho
s turbulencemi a proudenim, ale se stabilitou a riditelnosti letadla. Nulove
vzepeti kridla je jinak (v podstate mene) stabilni, ale presneji reaguje na
rizeni, se zvetsujicim se vzepetim se zvysuje autostabilita, ale hure to
reaguje na pokusy o rizeni. Idealni prubeh vzepeti je elipticky, ale protoze
se to pomerne blbe dela, nahrazuje se to i nekolikanasobnym zalomenim.

Doufam, ze jsem to moc nezvrzal, ale takhle nejak to funguje u modelu
letadel. Navic je potreba si uvedomit, ze co funguje u kridla s hloubkou tri
metry a rozpetim tricet, nebude fungovat u kridla s rozpetim dva metry a
hloubkou 0.2m a uz vubec ne na vrtulce c rozpetim tri centimetry,
aerodynamika je mrcha a ani trochu nepracuje linearne.

Pavel Kutina