OT: jak hlubokou diru na zavit?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Listopad 17 20:09:40 CET 2012

Dekuji za vsechny tipy.

PL

*********************************

From: "Ales Prochaska" <prochaska na alsoft.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, November 17, 2012 8:05 PM
Subject: Re: OT: jak hlubokou diru na zavit?

> Nekolikrat jsem precetl tu vetu "Nebo upnout do sklicidla nejaky
> vhodny hrot...", ale nemuzu prijit na to, jak jste to myslel.
> Mohl byste to prosim rozvest?

Závitník má na koncích důlky, pozůstatek z broušení. Obrobek
s dírou vystředíte podle hrotu, dáte tam závitník s ručním vratidlem,
opřete hrot o důlek v závitníku, lehce dotlačujete a točíte vratidlem.
Pro malé průměry závitníků se nepoužívá důlek ale hrot, pak stačí
použít do vrtačky nějakou trubičku.

> A jeden dotaz k vnejsim zavitum: cim chytnout ocko, aby jelo
> po kulatine kolmo? Zda se mi to vyrazne obtiznejsi problem
> nez zajistit kolmost pro zavitnik do diry.

Jestli nemáte soustruh tak je nejlepší si nechat vytočit váleček s
vybráním a osovou dírou. Do vybrání upnete vratidlo a díra vede
polotovar. Váleček může mít osazení na průměr očka, pak na něj můžete
nasadit původní vratidlo.

> A cim chytnout hlazenku, aby se pre rezani zavitu neprotacela
> a soucasne aby se neponicil jeji povrch? Zatim to delavam tak,
> ze ji omotam gumou z automobilove duse a chytam do sveraku.

Soustružnící na to mají různé triku. Například navléknou na
kulatinu měděnou neob mosaznou trubičku a upnou přes ni. Trubička se
smačkne, drží a nepomačká.

> Sevrit to treba v hlave soustruhu a otacet s ni rucne se mi nedari,
> hlazenka se v celistech protaci.

Viz výše. Nebo si sehnat kleštinový upínač. S tím to dřív ukroutíte
než by to proklouzlo.

Aleš Procháska