[OT] vyroba hlinikovych tlakovych lahvi

Ales Prochaska prochaska na alsoft.cz
Sobota Listopad 10 11:32:23 CET 2012

> Hm, nevim. Mozna mate pravdu, i kdyz se mi to moc nezda.

Mám pravdu :-)

> Vztlak flasky je do znacne miry zavisly na jeji velikosti, u vetsi
> je mnozstvi materialu a tedy jeji vaha relativne mensi.

Ne. Samozřejmě nějaká nelineární složka tu je, ale i výpočtem i
pohledem na údaje vyražené na hrdle lahve zjistíte, že šestilitrová
lahev na 200 barů váží dejme tomu 7 kg a dvanáctilitrová na 200 barů
14 kg.

> Krome toho ten rozdil ve vztlaku neni nijak zasadni, tohle kazdy
> zaket nebo kridlo zvladne bez mrknuti oka.

Důvodů je víc, to co jsme uvedl byl jen jeden z nich. Je snaha mít co
nejméně nafouknutý kompenzátor (zde se asi budeme bavit o typu křídlo,
žaket techničtí potápěči moc nepoužívají), protože při klesání do
hloubky se do něj nemusí dofukovat tolik plynu a je menší spotřeba.
Další věc kterou jsem nenapsal je, že ty lahve se zpravidla připínají
karabinkou ke kroužku umístěném na levém ramenním popruhu potápěče (a
ještě k dalšímu u pasu) a že tam potápěč může mít klidně třeba tři.
Další lahve se pak raději přicvaknou k podobnému kroužku na zadní
části mezinožního popruhu. V obou připadech je ovšem důležité, aby
nevisely dolů jako mrcha, ale splývaly za potápěčem. Viz například
zde (asi nácvik manipulace s těmito postupovými (stage) lahvemi:

http://www.youtube.com/watch?v=7hgg9z2V3PY&feature=fvsr

> Zrejme by to mohla byt pravda pri volne upevnenych flaskach,
> ale i tady by se mi skoro zdalo snazsi na flasku navliknout treba
> neoprenovy obal, pak bude plavat zarucene.

To bohužel nejde, neopren obsahuje bublinky a ty se stlačí a v 50 nebo
60 metrech už je neopren těžší než voda. Když jsme jednou použili
ocelové stage, přidělávali jsme k nim plováky ze zaslepených trubek,
jinak by byly nepoužitelné.

> Navic u toho volneho upevneni to musi byt zvlastni kdyz je flaska
> prazdna a vazi o 2-3 kila min, pak jeji vztlak uz musi byt opravdu
> neprijemny.

Ano, to je největší problém. Nejsou úplně prázdné, když jde vše jak má
tak se vydýchají jen cca do poloviny, ale i tak, když se otápěč vrací
s hroznem vydýchaných lahví na zadku tak je o několik kilo lehčí, s
čímž se musí dopředu počítat a musí se příslušně vyvážit.

> Pripadne kdyby ten obal nebyl neoprenovy ale nafukovaci, tak proste
> odfouknout.

To je občas používaná technika, omotá se kolem lahve duše z bicyklu a
různě se dofukuje a odpouští. Hlavně se to takhle používá na ocelové
stage (hliníkovky na 18 litrů se nedají sehnat :-)) Ale hrozně to
překáží, já to nemám rád.